لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۳

واکنش گسترده مقامات غربی، مشاهیر و مردم به اعدام دو جوان معترض در ایران


یک روز پس از اعدام محمد‌مهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به بهانه مشارکت آنان در کشته شدن یک بسیجی، بدون برگزاری دادگاه صالح برای رسیدگی قانونی به اتهام این دو جوان، واکنش‌ها به این اقدام جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

روز شنبه ایرانیان ساکن خارج از کشور در شهرهای مختلف اروپا ،‌کانادا و آمریکا با برپایی تظاهرات و با شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور» انزجار خود را این اقدام نشان دادند.

در ایران نیز مردم علاوه بر حضور خیابانی از بالای پشت‌بام منازل، شعار «مرگ بر خامنه‌ای جلاد و مرگ بر حکومت آدمکش» سر دادند.



بسیاری از هنرمندان، اهالی ورزش و مشاهیر ایران نیز در کنار مردم عادی در فضای مجازی و تریبون‌های در اختیارشان این اقدام غیرانسانی جمهوری اسلامی را محکوم و بر ادامه مبارزه با رژیم تاکید کردند.

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی در توییتر نوشت: «محمد حسینی و محمدمهدی کرمی اعدام نشدند؛ بلکه به دست رژیمی تروریستی به قتل رسیدند.» وی با تاکید بر این که با همت ملت بیدار و متحد ایران، این تروریست‌های ضدایرانی و رهبر جنایتکارشان به سزای اعمال خود خواهند رسید افزود: «به خون پاک محمد و مهدی سوگند که مصمم‌تر از پیش، این انقلاب را تا روز پیروزی ادامه می‌دهیم.»


ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در توییتی نوشت: «ما محاکمه ساختگی و اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی را به شدت محکوم می‌کنیم. این اعدام ها عنصر کلیدی رژیم در جهت سرکوب اعتراضات است. ما به همراه شرکایمان به تلاش برای پاسخگو قرار دادن رژیم ایران به دلیل این سرکوب بی رحمانه، ادامه می دهیم.»


رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در واکنش به اعدام دو جوان معترض توسط جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در توئیتی نوشت: از اعدام دو جوان ایرانی دیگر توسط رژیم پس از محاکمه های ساختگی وحشت زده شدیم. این اعدام ها باید متوقف شود. ما و دیگران در سرتاسر جهان به پاسخگویی رهبری ایران ادامه خواهیم داد.


ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، نیز در توییتی نوشت: «دو جان دیگر از طریق اعدام‌های بی‌معنی از سوی رژیم ایران گرفته شد. رژیم باید به این احکام بیرحمانه و غیرانسانی پایان دهد. در کنار ایرانیان که مستحق برخورداری از حقوق بشر هستند، ایستاده‌ایم.»


همچنین وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای «با شدیدترین لحن» نسبت به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی ابراز انزجار کرد و خواهان توقف تمامی این اعدام‌ها شد. در این بیانیه آمده است، اعدام معترضان نمی‌تواند پاسخی برای مطالبات مشروع ایرانیان برای دستیابی به آزادی باشد.


جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در توئیتی در محکومیت اعدام دو جوان معترض توسط مقامات جمهوری اسلامی نوشت: ایران باید فورا به خشونت علیه مردم خود پایان دهد. اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی توسط رژیم ایران نفرت انگیز است. بریتانیا به شدت با مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است.


آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به اعدام‌ کرمی و حسینی در توییتی نوشت این دو نفر اعدام شدند چون‌ نمی‌خواستند تسلیم «اقدامات وحشیانه و غیرانسانی» شوند. او افزود: «دو سرنوشت وحشتناک دیگر که ما را ترغیب به افزایش فشار بر تهران می‌کند.»


گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در توییتی با بیان این که «این اعدام‌ها باید به شدیدترین شکل محکوم شوند»، تأکید کرد که «محمدمهدی کرمی و محمد حسینی برای اعتراف شکنجه شدند و در پی محاکمه نمایشی، بدون دادرسی عادلانه، اعدام شدند.» جاوید رحمان، گفت که از این اقدام مقامات جمهوری اسلامی «شوکه، وحشت‌زده، و خشمگین» است.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در واکنش به اعدام دو‌ جوان معترض در جمهوری اسلامی نوشت: امروز من خواستار واکنش شدیدتر اروپایی و جهانی به رژیم ایران شدم. رژیمی که شهروندانی را که خواهان احترام به زنان، زندگی و آزادی هستند، اعدام می کند. رژیمی که پهپادهای مورد استفاده برای کشتن اوکراینی ها را فراهم می کند. رژیمی که جهان باید پاسخگو کند.


همزمان مقامات غربی و کفیلان سیاسی تعدادی از معترضان زندانی در ویدیویی مشترک در واکنش به این اعدام‌ها گفتند: «ما همه چیز را می بینیم. درد و رنج، دل‌شکستگی، جنایت ، خشونت و وحشت. ما همه چیز را می بینیم و همه را به خاطر می آوریم. همه اینها عواقبی خواهد داشت.»

این واکنش‌ها و محکومیت‌ها به طرز گسترده‌ای همچنان ادامه دارد.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG