لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۲۵

استقبال شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل از حملات آمریکا و بریتانیا به حوثی‌ها؛ نفتکش‌ها تغییر مسیر دادند


خبرگزاری رویترز، در گزارش روز جمعه ۲۲ دی خود، به استناد داده‌های کشتیرانی گفت حداقل چهار نفتکش از زمان حملات ایالات متحده و بریتانیا به اهداف حوثی‌ها در یمن مسیر خود را از دریای سرخ تغییر داده‌اند.

این حملات از هوا و دریا در پاسخ به حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شد که با حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در پی گسترش منطقه‌ای جنگ اسرائیل و حماس هستند.

بر اساس ردیابی کشتی‌ها چهار نفتکش بین ساعات ۳ تا ۷:۳۰ جمعه به وقت گرینویچ از ترانزیت در دریای سرخ اجتناب کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد یکی از نفتکش‌ها به نام تویا، که ظرفیت حمل تا ۲ میلیون بشکه نفت را دارد خالی بود. سه کشتی دیگر تانکرهای سوخت بودند.

بهای نفت تا ساعت ۱۱:۴۴ به وقت گرینویچ با ۴ درصد افزایش به حدود ۷۵ دلار رسید، در حالی که بهای نفت برنت در میانه خطرات ژئوپلیتیکی بالاتر از ۸۰ دلار بود.

در همین حال، گروه نفتکش دانمارکی «تورم» روز جمعه اعلام کرد که تصمیم دارد تمام ترانزیت‌ها از طریق دریای سرخ جنوبی را متوقف کند.

شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل کانتینری دانمارکی مرسک و هاپاگ لوید آلمانی از اقدامات واشینگتن و لندن برای تامین امنیت آب‌های منطقه استقبال کردند.

فرماندهی خاورمیانه نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد در حملات بامداد جمعه ۲۲ دی بیش از ۶۰ هدف در ۱۶ منطقه در یمن، از جمله مواضع فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سکوهای پرتاب راکت و سامانه‌های رادار با استفاده از موشک‌های تاماهاوک و جت‌های جنگنده هدف قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که یک مقام گروه حوثی‌ها انجام حملات در صنعا، پایتخت یمن، و همچنین شهرهای صعده و ضمار و همچنین در استان حدیده را تایید کرده است.

شاهدان عینی نیز به رویترز گفتند که آمریکا و بریتانیا یک پایگاه نظامی در مجاورت فرودگاه صنعا، یک موضع نظامی در نزدیکی فرودگاه تعز، پایگاه دریایی حوثی‌ها در حدیده و مواضع نظامی در استان حجه را هدف قرار دادند.

جو بایدن ، رئیس جمهوری ایالات متحده، هدف از حملات به مواضع حوثی‌ها را «تضمین آزادی کشتیرانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراهه‌های جهان» اعلام کرد و افزود: «این حملات، واکنش مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌ها در مسیرهای بین‌المللی» بوده است.

او تاکید کرد «هدف از این حملات این بود که نشان دهیم ایالات متحده و متحدانش حملات بی وقفه حوثی‌ها در دریای سرخ را تحمل نخواهند کرد.»

آقای بایدن اشاره کرد که حملات تنها پس از تلاش برای مذاکرات دیپلماتیک و بررسی دقیق انجام شدند.

جان‌ کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد که از حوثی‌ها خواسته شد حملات در دریای سرخ را متوقف کنند، گفت: «ایالات متحده به دنبال درگیری نیست و خواستار گذر امن و ایمن کشتی‌ها تجاری از طربق دریای سرخ است. اما اگر این مهم محقق نشود، در صورت لزوم با شرکای خود درباره اقدامات بعدی مشورت خواهد کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هم روز چهارشنبه به حوثی‌ها و جمهوری اسلامی هشدار داد که حملات مداوم حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ «عواقب» خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG