لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۷

انتقاد جمعی از جمهوری‌خواهان از دولت بایدن به دلیل تمدید «معافیتهای تحریمی» جمهوری اسلامی


ائتلافی متشکل از دادستان‌های کل جمهوری‌خواه ۱۲ ایالت آمریکا در نامه‌ای به دولت بایدن، «ضمن انتقاد از تمدید معافیتهای تحریمی جمهوری اسلامی، خواستار قطع شریانهای مالی حکومت ایران شدند.

دادستانهای کل آلاسکا، آرکانزاس، جورجیا، آیداهو، آیووا، لوئیزیانا، مونتانا، اوکلاهما، کارولینای جنوبی، تگزاس، ویرجینیا و یوتا در این نامه، جمهوری اسلامی را «حامی اصلی تروریسم در جهان» دانستند و تاکید کردند که به عنوان مقامات ارشد اجرای قانون ایالتها، وظیفه دارند تا قوانین مربوط به پولشویی و تروریسم را اجرا کنند.

این دادستانها همچنین تصریح کردند که «حکومت ایران سابقه‌ای طولانی در تامین مالی گروه‌های تروریستی و استفاده از خشونت برای بی‌ثبات کردن منطقه دارد و معاف کردن آنها از برخی تحریمها، تسهیل‌کننده اقدامات مخربشان خواهد بود.»

ائتلاف دادستان‌های جمهوری‌خواه در ادامه با اشاره به دهها سال حمایت جمهوری اسلامی از گروههای تروریستی اسلامگرا در منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط جهان و اقدام به‌عنوان یک «بانک جهانی برای تروریسم» خواستار «پاره کردن رشته‌های حیات مالی» رژیم ایران از سوی دولت آمریکا شدند.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه تایید کرد که دولت بایدن بار دیگر عراق را از تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی معاف کرده تا بغداد بتواند بدهی خود بابت واردات برق را به تهران بپردازد.

او اما تأکید کرد که مبلغ بدهی به هیچ نحوی عملاً به دست جمهوری اسلامی نمی‌رسد بلکه به حسابی تحت کنترل در کشور ثالث واریز خواهد شد تا از آن برای خرید دارو، مواد غذائی، لوازم و تجهیزات پزشکی، اقلام مربوط به صنعت کشاورزی و دیگر اقلام غیر تحریمی و بشردوستانه استفاده شود.

این بیست و یکمین بار است که از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ چنین معافیتی به عراق داده می شود.

XS
SM
MD
LG