لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۳۸

نامه ۱۳ سناتور جمهوری‌خواه: با قطع دسترسی جمهوری اسلامی به منابع مالی «بازدارندگی در خاورمیانه» احیا می‌شود


کنگره ایالات متحده آمریکا
کنگره ایالات متحده آمریکا

١٣ سناتور جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به وزیران امور خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده، با اشاره به تمدید معافیت تحریمی برای جمهوری اسلامی، خواستار شفافیت درباره پرداخت پول توسط دولت عراق به حکومت ایران شدند.

این سناتورها در نامه خود به آنتونی بلینکن و جنت یلن، ضمن ابراز نگرانی نسبت به آن چه آنها «مماشات» دولت بایدن در برابر جمهوری اسلامی خواندند، گفته‌اند تمدید معافیت تحریمی، همزمان با اوج‌گیری تجاوزگری‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه به‌ویژه پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، پول مسدود شده ایران را برای این حکومت قابل‌دسترس‌تر می‌کند.

آنها همچنین دولت بایدن را به نادیده‌گرفتن نظر کنگره مبنی بر اعمال محدودیت شدید بر هرگونه پرداخت پول به جمهوری اسلامی متهم کرده‌اند.

سناتورهای مزبور تصریح کرده‌اند که با دورتر کردن این منبع مالی از دسترسی حکومت جمهوری اسلامی می‌توان بازدارندگی را در منطقه خاورمیانه احیا کرد.

تیم اسکات، چارلز گراسلی، تام کاتن، مایک کراپو، کوین کریمر، پیت ریکتس، تد باد، تد کروز، مارکو روبیو، ریک اسکات، کیتی بوید بریت، تاد یانگ، و جان کورنین، ١٣ سناتور جمهوری‌خواه امضاکننده این نامه هستند.

دولت جو بایدن چهارشنبه ٢٣ اسفند ۱۴۰۲ بار دیگرمعافیت عراق از تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را برای پرداخت بدهی به تهران، به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد.

دولت بایدن در ۲۳ آبان‌‌ماه سال گذشته نیز این معافیت را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده و بدین‌وسیله به دولت عراق اجازه داده بود که بخشی از بدهی خود به ایران را به حسابی در عمان واریز کند.

در آن زمان اعلام شد که حدود ۱۰ میلیارد دلار در حسابی به نام ایران در یک بانک عراقی موجود است که از آن برای خرید گاز طبیعی و برق از ایران استفاده می‌شود.

همان زمان انتقادهایی علیه تصمیم دولت بایدن مطرح شد که کاخ سفید آنها را «حملات سیاسی گمراه‌کننده» خواند و با یادآوری این که این نخستین بار نیست که معافیت تمدید می‌شود، تاکید کرد که جمهوری اسلامی با این پول فقط می‌تواند «اقلام غیرتحریمی» بخرد.

معافیت مزبور برای نخستین بار حدود شش سال پیش و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ صادر شد.

عراق یک سوم برق مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند و گازی که از ایران دریافت می‌کند نیز عمدتا برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عراق می‌گوید حداقل دو سال زمان نیاز است تا از واردات برق و گاز ایران بی‌نیاز شود.

XS
SM
MD
LG