لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۰۹

سناتور مارشا بلک‌برن به کمیته بین‌المللی المپیک: جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر از رقابت‌های ۲۰۲۴ حذف کنید


المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴
المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴

مارشا بلک‌برن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی، در نامه‌ای به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، خواستار منع حضور جمهوری اسلامی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد.

سناتور بلک‌برن روز چهارشنبه ۲۳ اسفند با ارسال نامه‌ای به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، تأکید کرد که این کمیته «باید پیامی قوی بفرستد» و جمهوری اسلامی ایران را «تا زمانی که نقض حقوق بشر را متوقف کند، از بازی‌ها حذف کند.»

در نامه سناتور بلک‌برن آمده است: «از آنجایی که چشم جهانیان در آستانه بازی‌ها به پاریس دوخته می‌شود، کمیته بین‌المللی المپیک باید فورا ایران را تحریم و این پیام قاطع را بفرستد: آزار ورزشکاران و نقض منشور المپیک قابل تحمل نیست.»

او اضافه کرد: «ایران توسط یک رژیم شیطانی اداره می‌شود که به طور سیستماتیک شهروندان خود به‌ویژه زنان و دختران را قربانی می‌کند.»

سناتور بلک‌برن با اشاره به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروهای حکومت، نوشت: «خشونت به تمام جنبه های زندگی زنان ایرانی گسترش یافته است. در حالی که قتل هولناک مهسا امینی - زن جوان ۲۲ ساله‌ای که به دلیل امتناع از پوشش سر به دست پلیس امنیت اخلاقی ایران کشته شد - نمونه بارز این خشونت نظام یافته بود، تعداد بی‌شماری از ایرانیان هر روز با این نقض حقوق بشر مواجه هستند.»

سناتور بلک‌برن در بخش دیگری از این نامه تأکید کرد: «ورزشکاران از آزار و اذیت در ایران مصون نیستند. در واقع ایران تنها یک زن مدال آور المپیک به نام کیمیا علیزاده دارد. این نابرابری به دلیل کمبود استعداد [در زنان] نیست. بلکه نتیجه مستقیم ظلم و آزاری است که ورزشکاران زن در ایران با آن روبه‌رو می‌شوند؛ همان ظلم و آزاری که بعدها علیزاده را مجبور به ترک کشورش کرد.»

او با اشاره به اجباری بودن حجاب در ورزش بانوان و ممنوعیت شرکت زنان ایرانی در ورزش‌های مهم بازی‌های المپیک تابستانی مانند ژیمناستیک، شنا، کشتی، و بوکس، گفت که شماری از ورزشکاران ایرانی «صرفا به دلیل سخن گفتن علیه بی‌عدالتی‌های رژیم» آسیب دیده‌اند، به زندان افتاده‌اند، یا کشته شده‌اند.

سناتور بلک‌برن همچنین با تاکید بر نقش چندصدساله ورزش در «توانمندسازی افراد فاقد قدرت» و تسریع تغییرات، نوشته است که بر اساس منشور المپیک «ورزش یک حق انسانی» محسوب می‌شود و هدف بازی‌های المپیک «ترویج جامعه‌ای صلح‌آمیز با توجه به حفظ کرامت انسانی» است.

او تاکید کرده است:‌ «رژیم ایران با نقض مستقیم این منشور به طور معمول زنان را از شرکت در ورزش منع می کند و حتی کسانی را که موازین آنها را رعایت نکنند، به قتل می‌رساند و دستگیر می کند. به همین ترتیب، حکومت ایران هیچ علاقه‌ای به ترویج یک جامعه صلح‌آمیز ندارد، همچنان که افتخار دارد بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان است و در حال حاضر پول حملات به نیروهای آمریکایی در خارج از کشور و اسرائیل، بزرگترین متحد ما در خاورمیانه، را می‌دهد.»

مارشا بلک‌برن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی
مارشا بلک‌برن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی

رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ از پنج تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در پاریس جریان خواهد داشت.

پیشتر، هادی وفایی‌پور، ملی‌پوش کشتی ایران در وزن ۸۶ کیلوگرم که جایگزین حسن یزدانی در مسابقات کشتی زاگرب بود، در نخستین مرحله از رقابت‌های رده‌بندی اتحادیه جهانی کشتی در سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی ۱۴۰۳ خورشیدی، به دلیل حضور دو‌ کشتی‌گیر اسراییلی قربانی قانون نانوشته «باید ببازی» جمهوری اسلامی شد.

نقض حقوق زنان در ورزش توسط مقامات جمهوری اسلامی که مارشا بلک برن به آن اشاره کرده، تازگی ندارد و بارها در ورزش ایران اتفاق افتاده و حتی دامنگیر برخی مدیران ورزشی نیز شده است.

در ماه‌های گذشته، مدیر ورزش و جوانان شهرستان کهگیلویه به دلیل شرکت در مراسمی ورزشی در دهدشت که دو کودک ۱۲ ساله تکواندوکار بدون حجاب اجباری در آن حضور یافته بودند، برکنار شد.

درباره تبعیض جنسیتی در حوزه ورزش ایران، پیشتر غزال خلج، کاپیتان تیم ملی کبدی زنان، با تأکید بر این که «این موضوع در ووشو، کشتی، در کبدی و حتی فوتبال» وجود دارد، گفته است: «من پنج سال دروازه‌بان تیم ملی بودم. ما کنار کانکس می‌خوابیدیم و آقایان توی هتل المپیک بودند. سر همین من اصلا خداحافظی کردم. تا کی می‌خواهند با زنان این‌طور برخورد کنند؟»

XS
SM
MD
LG