لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۴۹

روسیه بازداشت خبرنگار آمریکایی «رادیو آزادی» را برای سومین بار تمدید کرد


دادگاهی در روسیه روز دوشنبه بازداشت پیش از محاکمه آلسو کورماشوا روزنامه‌نگار آمریکایی زندانی را برای سومین بار تا پنجم ژوئن تمدید کرد؛ تصمیمی که در بحبوحه سرکوب رسانه‌های مستقل و منتقدان داخلی در روسیه، به‌ویژه پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین، صورت می‌گیرد.

آلسو کورماشوا با دارا بودن تابعیت دوگانه آمریکا و روسیه، دومین روزنامه‌نگار آمریکایی است که در سال گذشته از سوی مقامات روسیه بازداشت می‌شود.

او سردبیر رادیو اروپای آزاد، «رادیو آزادی»، خواهرخوانده صدای آمریکا، است که با اتهام «عامل خارجی ثبت‌نام نشده» روبروست و از اکتبر ۲۰۲۳ در زندان به سر می‌برد. دوره بازداشت آلسو کورماشوا اول تا دسامبر، بعد تا فوریه و بار سوم تا پنجم آوریل تمدید شده بود.

اصطلاح «عامل خارجی» که اتهام جاسوسی در دوران جنگ سرد را تداعی می‌کند، در روسیه برای سازمان‌ها، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق‌ بشر و حتی هنرمندان به کار رفته است و نظارت دقیق دولت و انبوهی از تشریفات اداری را برای فعالیت آن‌ها به همراه می‌آورد.

در شرایطی که آلسو کورماشوا و کارفرمایش، رادیو آزادی، اتهامات علیه او را رد می‌کنند، اما اگر او در دادگاه روسیه مجرم شناخته شود، مجموعا با محکومیت ۱۵ سال زندان روبرو خواهد شد.

استفان کاپوس، مدیر رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، در بیانیه‌ای در واکنش به تمدید مدت بازداشت این خبرنگار گفت: «بازداشت آلسو کورماشوا امروز مانند شش ماه پیش، ظالمانه است.»

پیش‌تر نیز استفان کاپوس این اقدامات مقامات روسیه را محکوم کرده و گفته بود: «مقامات روسیه یک کارزار جنایتکارانه تاسف‌بار را علیه کورماشوا، که به ناحق بازداشت شده است، راه‌اندازی کرده‌اند.»

چندی پیش نیز دادگاهی در روسیه روز بازداشت موقت ایوان گرشکوویچ، خبرنگار ۳۲ ساله روزنامه «وال استریت جورنال» را که نزدیک به یک سال پیش به ظن جاسوسی دستگیر شده بود، سه ماه دیگر تمدید کرد.

در حالی که مسکو اعلام کرد درباره مبادله احتمالی زندانیان که شامل ایوان گرشکوویچ نیز می‌شود به «سکوت کامل» نیاز است، اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سالگرد بازداشت ایوان گرشکوویچ توسط روسیه گفت آمریکا بی‌وقفه برای تضمین آزادی او در تلاش است.

تحلیلگران بر این باورند که پس از بالا گرفتن تنش‌ها بین آمریکا و روسیه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسکو از شهروندان آمریکایی زندانی به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG