لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۳۳

عقب‌نشینی همراه با تهدید علیرضا دبیر


علیرضا دبیر
علیرضا دبیر

رئیس فدراسیون کشتی ایران درباره سفر تیم ملی کشتی آزاد به ایالات متحده می‌گوید اگر به یک نفر از کشتی‌گیران یا همراهان ویزا داده نشود، تیم ایران به آمریکا سفر نخواهد کرد.

علیرضا دبیر که از سیزدهم دی‌ماه، همزمان با اظهارات ضدآمریکایی اش در دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس مورد انتقاد افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفته است، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه، ضمن تهدید به عدم‌ اعزام تیم ملی کشتی ایران به مسابقه دوستانه آمریکا، از شعارهای تند خود هم عقب نشینی کرد.

وی که پیشتر در گفتگویی ویدئویی با یک‌ خبرگزاری داخلی از التزام عملی به شعار «مرگ بر آمریکا» سخن گفته بود، در پاسخ به پرسش های خبرنگاران درباره حواشی سفر به آمریکا، با عوض کردن موضوع اصلی انتقادها از شعار ضدآمریکایی به علاقه اش به قاسم سلیمانی گفت: «داستان از موضوع حاج قاسم سلیمانی شروع شد. حتما باز هم از او تعریف می کنم. این کار را با من می کنند تا ورزشکاران دیگر حرف نزنند. اگر عکس او را در اتاقم زدند، حتما درباره او صحبت می کنم.»

آدرس اشتباه

این درحالی است که انتقاد مردم ایران و‌ رسانه های آمریکا به حمایت او‌ از قاسم سلیمانی نبود، بلکه به شعار ضدآمریکایی اش و‌ لزوم التزام عملی به آن بود.

هر چند که علیرضا دبیر خوب می داند آنچه پس از انتشار گسترده ویدئوی او مورد انتقاد قرار گرفت لزوم حضور در مسابقه دوستانه مقابل تیم آمریکا نبود، اما او به دلایل حضور کشتی ایران در چنین مسابقاتی اشاره کرد: «این دیدار صرفا یک دیدار دوستانه است. ما واقعا یک دیدار دوستانه را دیدیم. کشتی ما از روس و آمریکا عقب است و هر چه مسابقه بدهیم به نفع ماست. ما اگر اینجا ببازیم بهتر از این است که در المپیک ببازیم. چرا باید بترسیم؟»

قهرمان المپیک‌ سیدنی میداند آنچه از سوی مردم ایران مورد نکوهش قرار گرفت، ادبیات ناپسند او به عنوان رئیس فدراسیون کشتی ایران بود. ورزشکاری که به گفته خودش تا هفت سال پیش، یعنی ۲۰۱۴، گرین کارت آمریکا داشته و‌ از زمان اوج‌گیری و‌ طی نمودن پله های ترقی در شورای شهر تهران، همزمان با مطرح شدن موضوع مدیران دارای کارت سبز آمریکا و مسولان دوتابعیتی در ایران ترجیح می دهد به آمریکا سفر نکند و اعتبار کارت اقامت دائم خود را پس از ۱۰ سال تمدید نکند.

ولی دبیر بدون اشاره به پرسش رسانه های آمریکایی و دلیل درخواست ویزای آمریکا از سوی یک مقام ورزشی ایران که به عملی شدن شعار مرگ بر آمریکا تاکید دارد، افزود: «متاسفانه اتفاقاتی افتاد که من واقعا ناراحت شدم. یکسری آدم ها دروغ هایی را نوشتند مثلا گفتند گرین کارت دارم. آقایان ما در المپیک سیدنی مانند بسیاری از ورزشکاران گرین کارت گرفتیم شاید درس بخوانیم. خیلی ها در دهه ۷۰ و ۸۰ گرین کارت گرفتند. من هیچوقت هم دنبال نکردم و چند سال پیش هم انصراف دادم. کسی که گرین کارت دارد آیا به سفارت آمریکا می رود تا ویزا بگیرد؟ گرین کارت با تابعیت که قسم می خورند خیلی فرق دارد. من ۷ سال پیش آن را پس دادم اما دوستان دروغ گفتند و نوشتند. “

همچون رؤسای خلف

دبیر که برای سال ها بدون تحمل دشواری های دریافت ویزا برای ایرانیان، همچون برخی از فرزندان مسئولان حکومت و رؤسای خلف فدراسیون ها، به مانند رسول خادم رییس سابق فدراسیون کشتی و محمدرضا داورزنی معاون سابق وزیر ورزرش و رئیس کنونی فدراسیون والیبال، با کارت سبز به آمریکا تردد داشته، سپس تصویر فتوشاپ شده گرین کارت منتسب به خود که در رسانه های اجتماعی منتشر شده را بین خبرنگاران پخش کرد و گفت: «آنقدر بی عقل هستند که من را (Female) زن نوشتند.»

سپس در مورد ایمیل سفارت آمریکا در دبی افزود: دیروز هم سفارت آمریکا ایمیل زد به فدراسیون که چرا آقای دبیر گرین کارتت را پس دادی؟ توضیح بده. همانجا هم از من سئوال کردند چرا گرین کارت را باطل کردی که گفتم از کشورتان خوشم نیامد.

تهدیدهای دبیر

دبیر سپس منتقدان داخلی را تهدید کرد و افزود: «من از یکی دو نفر برای برخی خبرسازی ها و دروغ ها شکایت کرده ام که اسم او را جاسوس می گذارم. او توهم داشت. برای این آقا کلمه جاسوس را می گذارم و هر فدراسیون رفته این کار را می کند. ما باید حرفمان را با کارمان بزنیم.»

وی در ادامه افزود: «اگر به من یا یک نفر از همراهان و بچه‌ها ویزا ندهند نمی‌رویم. اگر ویزای یک نفر را هم ندهند نمی‌رویم. اگر ویزای من را هم ندهند ما نمی‌رویم. همه شناخته شده هستند و ما از برخوردهایی که در سفارت آمریکا شد گله داریم. نگاه ما به این دیدار دوستانه است و امیدوارم آن را سیاسی نکنند.»

سپس دبیر رسانه های آمریکا را مشکل و مانع برگزاری این دیدار دوستانه معرفی کرد و گفت: «این که رسانه ای مثل فاکس نیوز ( این خبر را ) بزند معلوم است نمی خواهند این دیدار برگزار شود.»

اما در طی این نشست خبری، موضع علیرضا دبیر چندبار تغییر کرد و با گلایه از برخورد سفارت آمریکا در امارات، با لحن دوستانه ای از آمریکا برای حضور در ایران دعوت کرد و‌ ادامه داد: همین جا می گویم از آمریکا برای حضور در ایران دعوت می کنم و بهترین پذیرایی را از آن‌ها می‌کنم. ویزایشان را هم در فرودگاه می دهیم. از وزارت خارجه می‌خواهم به آن‌ها در فرودگاه ویزا بدهند.

وزارت امور خارجه ایران به این ادعای دبیر هنوز پاسخی نداده و نگفته است که آیا چنین کاری را خواهد کرد یا خیر.

باج گیری

علیرضا دبیر که در دوران کوتاه ریاستش بر فدراسیون بر خلاف زمان پوشیدن دوبنده کشتی و دوران قهرمانی اش، با اظهارات هنجارشکنانه و ژست طلبکارانه بسیار خبرساز شده، درباره شهرتش در دستگاه ورزش ایران به عنوان مدیری باج بگیر واکنش نشان داد و‌ گفت: «می گویند علی دبیر باج می‌خواهد. کدام باج؟ اینکه حق کشتی را می‌خواهم باج است؟ دوستان باید حق کشتی را بدهند.»

علیرضا دبیر با وزارت ورزش بر سر آنچه که او طلب ۱۴ میلیارد تومانی فدراسیون از وزارت می نامد در جدال است. روابطش با کمیته ملی المپیک تیره است. دبیر به دلیل عدم انتخاب گزینه اصلی فدراسیون کشتی، حمید سوریان در کمیسیون ورزشکاران این کمیته، این انتخابات را مهندسی شده اعلام میکند. دبیر رسانه ها، منتقدان، پیشکسوتان، قهرمانان و کارشناسانی که به تصمیمات او و عوامل فدراسیون کشتی انتقاد دارند را به شکایت تهدید میکند و یا با سفرهای برون مرزی به د‌وستان همسو تبدیل میکند.

تهدیدی برای اسفندماه

نشست خبری علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی ایران با تهدید دیگری به پایان رسید. او با برشمردن مشکلات مالی فدراسیون افزود: «اسفند ماه، کامل درباره کمیته ملی المپیک و پول دادن‌های‌شان صحبت می‌کنم. بودجه قهرمانی را درست ندادند و درباره بودجه‌های متفرقه‌شان صحبت می‌کنم.»

XS
SM
MD
LG