لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۳۳

روسیه و آلمان خواهان راه حل سیاسی برای سوریه شدند


کودکان در بحران سوریه با تلفاتی سنگین روبرو شده اند
کودکان در بحران سوریه با تلفاتی سنگین روبرو شده اند
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز جمعه در پی دیداری با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برلن، بار دیگر استفاده از زور در سوریه را رد کرد، هرچند به خبرنگاران گفت مسکو «علائم عناصری از جنگ داخلی» را در سوریه مشاهده می کند.

رهبران روسیه و آلمان در بیانیه مشترکی خواهان کوشش برای یافتن یک راه حل سیاسی بر اساس طرح صلح کوفی عنان شدند.

کوفی عنان نسبت به وضعیت ابراز نگرانی کرده است. او در بیروت به خبرنگاران گفت شکییایی خود ر ا نسبت به کندی اجرای طرح از دست می دهد. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده است که ادامه خشونت و قتل «ممکن است سوریه را به جنگ داخلی فاجعه باری بکشاند.»

روز جمعه در حالی که فعالان سوری از کشته شدن دست کم ۱۲ شهروند دیگر خبر دادند، ناوی پیلای در بیانیه ای به شورای حقوق بشر گفت کشتار ممکن است به منزله جنایت علیه بشریت باشد و از دولت سوریه خواست به تحقیقگران اجازه دهد درباره این حادثه و موارد دیگر به بررسی بپردازند.

در این میان، فعالان اپوزیسیون روز جمعه گزارش دیگری از کشتار جمعی کودکان منتشر کردند. یک عضو شورای ناظر بر حقوق بشر در سوریه به صدای امریکا گفت مردان مسلح ناشناس روز پنجشنبه ۱۲ کارگر را در نزدیکی شهر غسیر در استان حمص کشتند.

گزارشها حاکی است مردان مسلح اتوبوس حامل کارگران یک کارخانه کود شیمیایی را در پاسگاهی در حومه شهر متوقف ساختند و آنها را به گلوله بستند. شورا می گوید این منطقه در روزهای اخیر شاهد افرایش خشونت بین گروه های اپوزیسیون و دولت بوده است.

کشتارهای غسیر و حوله هر دو در استان حمص اتفاق افتاد، در آنجا اپوزیسیون از حمایت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

پرسنل سازمان ملل متحد که پس از کشتار به حوله رفتند گفتند نشانه هایی از درگیری شبه نظامیان شعبیه طرفدار اسد در آنجا دیده می شد.

تحقیقات مقدماتی که توسط دولت سوریه انجام گرفته گروه های اپوزیسیون مسلح را مسئول کشتار می داند و می گوید آنها به خانواده هایی که حاضر نبوده اند به اعتراض های ضد دولتی بپیوندند حمله کردند.

سوزان رایس نماینده امریکا در سازمان ملل متحد نتایج تحقیقات سوریه را «یاوه» نامید.

روز جمعه همچنین فعالان گزارش دادند زد و خورهای جدیدی بین ارتش سوریه آزاد و نیروهای دولتی در گرفته است.

پیشتر یک ژنرال ارتش سوریه آزاد گفت اگز دولت برای اجرای مواد طرح صلح کوفی عنان تا روز جمعه گام هایی برندارد، دیگر خود را موظف به رعایت طرح نخواهد دانست.

گروه کمیته های هماهنگ کننده محلی گفت ارتش سوریه آزاد روز جمعه در نبردی شدید با نیروهای دولتی در حومه دمشق درگیر بود.
XS
SM
MD
LG