لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۳

کلینتون: روسیه هلی کوپتر تهاجمی به سوریه ندهد


2.
2.

فرمانده ناظران ملل متحد: سوریه می کوشد با تانک، توپخانه و هلیکوپتر به مردم و اپوزیسیون حمله کند تا مناطق تحت کنترل مخالفان را پس بگیرد.

یک گروه فعال حقوق بشر سوریه - مستقر در بریتانیا - می گوید مخالفان دولت آن کشور در پی چندین روز بمباران توسط نیروهای ارتش با تانک و هلیکوپتر، از مناطقی در الحفه در لتکیه که مورد حملۀ نیروهای ارتش قرار گرفته است، خارج شده اند.

وزارت امورخارجۀ آمریکا روز دوشنبه هشدار داد که گزارشها از داخل سوریه حاکی از آن است که نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه - در حال تدارک برای قثل عام اپوزیسیون در منطقۀ الحفۀ سوریه هستند که پانزده ماه در برابر آنها مقاومت کرده است.

وزارت امورخارجۀ سوریه در واکنش، طی بیانیه ای آمریکا را به دخالت آشکار در امور داخلی آن کشور متهم کرد و افزود که این «دخالت» سبب افزایش حمله های شورشیان شده است. دمشق واشنگتن را به حمایت مداوم از کسانی متهم کرد که آنها را تروریست خواند.

گزارشها حاکی است روز سه شنبه دست کم ۶۴ تن در درگیریها در سوریه کشته شده اند و غالب آنها در پی بمباران نیروهای ارتش آن کشور جان باخته اند.

اِروه لادسو- رئیس صلحبانان سازمان ملل- می گوید که دولت سوریه میزان خشونت خود را به شکلی عمده افزایش داده و در جنگ داخلی که اکنون در آن کشور به راه افتاده، می کوشد تا با توسل به تانک، توپخانه و هلیکوپتر به مردم و اپوزیسیون حمله کند تا بتواند مناطقی را که به دست مخالفان افتاده، پس بگیرد.

در پس سخنان لادسو اما، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل، گفت که لادسو نباید به جنگ داخلی اشاره می کرده و به خبرنگاران گفت که این، وظیفۀ سازمان ملل متحد نیست که به این شکل، رویدادهای کشورها را معرفی کند و در مورد آنها سخن بگوید، اما در این حال روشن است که موج فزاینده ای از خشونت در سوریه در جریان است.

هیلاری کلینتون- وزیر امورخارجۀ آمریکا- نیز گفته است که دولت وی نگران گزارشهایی است که از آن حکایت دارد که روسیه- متحد دیرین سوریه- برای دولت بشار اسد هلیکوپتر تهاجمی می فرستد تا به مخالفان حمله کند.

خانم کلینتون افزود که ایالات متحده از روسیه خواسته است که ارسال مهمات را به سوریه متوقف کند، و این ادعای روسیه را که این مهمات قرار نیست برای سرکوب مخالفان به کار رود، خلاف واقع خواند.
XS
SM
MD
LG