لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۱۴

سبد خالی غذایی مردم را به صف کرد؛ رسانه‌ها: مردم دست خالی برمی‌گردند


صف برای دریافت اقلام دولتی
صف برای دریافت اقلام دولتی

انتشار ویدیوهای مختلف از صف‌های تشکیل شده برای دریافت «گوشت دولتی» در آستانه ماه رمضان، انتقادات زیادی را به دنبال داشت و حالا رسانه‌ها از نبود گوشت کافی برای عرضه به متقاضیان خبر داده و نوشته‌اند که مردم با وجود ساعت‌ها انتظار، دست خالی به خانه بازمی‌گردند.

وب‌سایت «خبرآنلاین» با اعلام این موضوع نوشته است که «این صف‌های طولانی نشان‌دهنده واقعیت تلخی است که از ماه‌ها پیش شاهد آن هستیم و با استناد به شاخص‌های اقتصادی و آمارهای ارائه‌شده از سوی مرکز آمار، ادامه‌دار خواهد بود.»

نویسنده گزارش تاکید دارد که مسئولان ادعای بهبود اقتصاد را دارند، اما در واقعیت «قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و سبد غذایی آنها به آب رفته است.»

از نظر نویسنده «طرح فجرانه» و کالابرگ نشان دهنده عمق فاجعه است و مردم نیز از آن استقبال کرده‌اند.

مرور گزارش‌های منتشر شده در سایر رسانه‌ها نیز نشان می‌دهد جامعه هدف دولت در این طرح بیش از ۶۰ میلیون نفر از ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران است.

صف برای اقلام دولتی
صف برای اقلام دولتی

روزنامه هم‌میهن نیز در شماره امروز خود سیاست‌های حمایتی دولت را مورد انتقاد قرار داده و عرضه «گوشت تنظیم بازاری» را بسیار کمتر از تقاضای موجود اعلام کرده و نوشته است که «چه شد که بار دیگر مردم برای دریافت گوشت باید ساعت‌ها در صف باشند و در نهایت نیز گاهی بدون اینکه گوشت به افراد برسد، به خانه برگردند؟»

رسانه‌ها تصویر صف‌های مختلف از جمله صف گوشت در ایران را با دوران هشت‌ساله جنگ مقایسه کرده‌اند.

در گزارش‌های منتشر شده که رویکرد جناحی در بسیاری از آنها مشهود است، سعی شده مشکلات موجود به دولت ابراهیم رئیسی نسبت داده شود. این در حالی است که مرور گزارش‌ها و شاخص‌های اقتصادی در دوران حکمرانی جمهوری اسلامی در ایران نشان می‌دهد که اقتصاد هیچگاه در مسیر توسعه متوازن و علمی قرار نداشته است.

آمارهای نشان می‌دهد اقتصاد ایران در چهار دهه اخیر در سراشیبی سقوط قرار داشته و در دولت‌های مختلف تنها از ضرب آهنگ این سقوط کاسته شده اما مسیر تغییر نکرده است.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به سیاست‌گذاری‌ها در اقتصاد کلان که در نگاه بسیاری از متخصصان «اشتباه» دانسته می‌شود و تورم افسارگسیخته در آینده نزدیک، احتمالاً باید شاهد صف بستن مردم برای تمامی اقلام بود.

XS
SM
MD
LG