لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۱۲

آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی: ایالات متحده «هیچ دخالتی» در حمله [اسرائیل] به کنسولگری ایران نداشت


وب‌سایت آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که ایالات متحده به جمهوری اسلامی گفته است که «هیچ دخالت» یا اطلاعی در مورد حمله اسرائیل به یک مجتمع دیپلماتیک در سوریه که منجر به کشته شدن یک فرمانده ارشد سپاه قدس شد، نداشته است.

سخنگوی شورای امنیت ملی به آکسیوس گفت که ایالات متحده «هیچ دخالتی در حمله [اسرائیل] نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم.»

بنابر همین گزارش این مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده این موضوع را مستقیماً به [حکومت] ایران اعلام کرده است.

روز گذشته رسانه‌ها در ایران گزارش دادند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان محل استقرار فرماندهان سپاه در مجاورت سفارت ايران در دمشق، یک «مقام سفارت» سوئيس را نیمه شب احضار و پیام مهمی را از طریق او برای آمریکا ارسال کرده است.

آکسیوس در بخشی از گزارش خود نوشته که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل برای مدت طولانی محمدرضا زاهدی را که مسئول تسلیح و هماهنگی با حزب الله و سایر شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران در لبنان و سوریه بود، دنبال می‌کرد.

به نوشته همین رسانه، یک مقام اسرائیلی گفته که «پنجره عملیاتی» برای «از بین بردن او» تنها در روزهای اخیر باز شده بود.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که اسرائیل چند دقیقه قبل از حمله نیروی هوایی خود به دولت بایدن اطلاع داد اما از آمریکا چراغ سبز درخواست نکرد.

یک مقام آمریکایی گفت که دریافت اطلاعات این عملیات از سوی اسرائیلی‌ها جزئیاتی نداشت و زمانی به به طرف‌های آمریکایی رسید که جت‌های نظامی در هوا بودند. به عنوان مثال، اسرائیلی‌ها به ایالات متحده نگفتند که قصد دارند ساختمانی در محوطه سفارت ایران را بمباران کنند.

روز گذشته کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفته بود که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از گزارش‌ها درباره حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق آگاه است و «تیم در حال بررسی (گزارش‌ها) است.»

روز گذشته در حمله هوایی اسرائیل به مقر فرماندهان نیروی قدس سپاه در ساختمان کنسولگری در مجاورت سفارت ایران در دمشق دستکم هفت نفر از این فرماندهان و نیروهای وابسته به سپاه قدس کشته شدند.

محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان)، حسین امین الله، رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان)، و محمد هادی حاج رحیمی، «دوست صمیمی و جانشین زاهدی» از مهمترین نیروهایی بودند که کشته‌شدنشان در حملات ۱۳ فروردین اسرائیل به دمشق تایید شده است.

XS
SM
MD
LG