لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۰۹

زلنسکی برای «پیشبرد طرح صلح» وارد عربستان شد


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در فرودگاه ریاض مورد استقبال مقامات سعودی قرار گرفت - ۸ اسفند ۱۴۰۲
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در فرودگاه ریاض مورد استقبال مقامات سعودی قرار گرفت - ۸ اسفند ۱۴۰۲

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه وارد عربستان سعودی شد.

به گزارش آسوشیتدپرس او قصد دارد طی دیدار وگفت‌و‌گو با محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند سعودی، طرح صلحی را در مورد جنگ روسیه با اوکراین و بازگرداندن اسیران جنگی از روسیه پیش ببرد.

سفر زلنسکی در حالی انجام می‌شود که محمد بن سلمان تلاش کرده است خود را به عنوان یک میانجی بالقوه برای پایان دادن به جنگ بین اوکراین و روسیه معرفی کند.

این تلاش بن سلمان حتی در شرایطی است که ریاض سیاست‌های نفتی را از طریق گروه کشورهای موسوم به «اوپک پلاس» با روسیه از نزدیک همراه کرده است.

زلنسکی در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» گفت که اوکراین همچنان به «تکیه بر حمایت فعال مستمر عربستان سعودی» در پیشبرد آنچه «فرمول صلح» برای پایان دادن به تهاجم تمام عیار روسیه توصیف کرد ادامه می‌دهد.

جنگ روسیه با اوکراین دومین سالگرد خود را چند روز قبل پشت سر گذاشت.

یک مقام ارشد اوکراینی روز یکشنبه گفت که اوکراین و شرکای خارجی‌اش می‌توانند روسیه را در آینده به یک نشست صلح دعوت کنند تا پایان تهاجم دو ساله مسکو را با شرایطی که کی‌یف تعیین می‌کند بررسی کنند.

به گزارش رویترز، آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی گفت سوئیس میزبان نشستی برای بررسی چشم‌انداز صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواهد بود که جلسه دوم آن در یک تاریخ دیگر می‌تواند به روسیه تحویل داده شود.

یرماک در یک کنفرانس تلویزیونی در کی‌یف گفت: «ممکن است شرایطی پیش بیاید که در آن ما با هم از نمایندگان فدراسیون روسیه دعوت کنیم، و این طرح به آنها ارائه شود محض اینکه هر کسی که در آن زمان نماینده کشور متجاوز است واقعا بخواهد به این جنگ پایان دهد و به صلح عادلانه بازگردد.»

زلنسکی برای اولین بار طرح صلح خود را در نوامبر ۲۰۲۲ در نشست سران گروه ۲۰ اقتصادهای بزرگ اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG