لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۵۱

شورای امنیت از ابتکار جدید پایان جنگ در سوریه حمایت کرد


شورای امنیت از ابتکار جدید پایان جنگ در سوریه حمایت کرد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00

شورای امنیت سازمان ملل متحد از ابتکاری جدید برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه حمایت کرده است.

بر اساس این بیانیه سیاسی، گفتگوهای صلح میان طرف های جنگ در سوریه در ماه سپتامبر آغاز می شود، اما ونزوئلا که روابط نزدیکی با دمشق دارد با بخشی از این اعلامیه موافقت نکرده است.

پیش نویس بیانیه سیاسی شانزده ماده ای شورای امنیت از جانب فرانسه ارائه شد، که خود بر مبنای پیشنهادات استفن دی میستورا آخرین فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه است.

ماه پیش آقای دی میستورا با حضور در شورای امنیت روش جدیدی برای سر و سامان دادن به جنگ داخلی سوریه را پیشنهاد کرد و تشکیل نهادی انتقالی و فراگیر یکی از مهمترین بخش های آن بود.

جنگ داخلی سوریه چهار سال پیش آغاز شد که در جریان آن بیش از دویست و چهل هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شدند.

حمایت شورای امنیت از ابتکار جدید پایان جنگ در سوریه
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:04:07 0:00

بر اساس بیانیه سیاسی شورای امنیت برای برقراری صلح در سوریه که عصر روز دوشنبه اعلام شد، چهار کارگروه تشکیل خواهد شد که همزمان موضوعات سیاسی، حقوقی، بازسازی و ضد تروریسم را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در چهار سال گذشته، مسکو و پکن عمدتا به دلیل اصرار بر باقی ماندن بشار اسد در مقام ریاست جمهوری سوریه، چهار بار پیش نویس قطعنامه های شورای امنیت برای سامان دادن به جنگ داخلی سوریه را وتو کردند.

اما این بار روند صلح پیشنهادی شامل برپایی یک نهاد فراگیر انتقالی در دمشق است که از حاکمیت و قدرت اجرایی کامل برخوردار خواهد بود، نهادی که بر مبنای توافق متقابل و تضمین ادامه فعالیت های ارگان های دولتی استوار است.

XS
SM
MD
LG