لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۱۰

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ تازه‌ای برای آتش‌بس در غزه به رای می‌گذارد


پس از آن که روسیه و چین متن پیشنهادی آمریکا را وتو کردند، قرار است شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه جدیدی درباره آتش‌بس «فوری» در غزه رای‌گیری کند.

متن جدید، طبق نسخه‌ای که خبرگزاری فرانسه مشاهده کرده است، «خواهان آتش‌بس فوری» برای ماه رمضان است که «به آتش‌بس پایدار دائمی منجر می‌شود.»

این پیش‌نویس همچنین «خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها» و «برداشتن همه موانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه» است.

به گفته دیپلمات‌هایی که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری فرانسه صحبت کردند، این متن توسط اعضای غیردائم شورای امنیت ارائه می‌شود که در آخر هفته با ایالات متحده برای جلوگیری از وتو روی متن آن کار کردند.

یکی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما انتظار داریم، بدون تغییر لحظه آخری، قطعنامه تصویب شود و ایالات متحده علیه آن رای ندهد.»

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه، پس از رای مخالف روسیه و چین، که اعضای دائمی آن هستند، قطعنامه‌ای آمریکا مبنی بر «آتش بس فوری و پایدار» در غزه برای حدود شش هفته به عنوان بخشی از معامله گروگان گیری را تصویب نکرد.

این قطعنامه خواستار «آتش بس فوری و پایدار» به مدت تقریباً شش هفته شده بود که از غیرنظامیان محافظت شود و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند و همچنین حمله ویرانگر حماس در ۷ اکتبر را محکوم می‌کرد.

مسکو واشنگتن را به «نمایش ریاکارانه» متهم کرد که به اسرائیل فشار نمی‌آورد.

به نظر می‌رسد وتوی روسیه حداقل بخشی از رقابت مسکو با واشنگتن است که از زمان حمله به اوکراین به اوج خود رسیده است.

به نوشته تایمز اسرائیل این قطعنامه نشان دهنده تشدید بیشتر موضع واشنگتن در قبال اسرائیل است. پیش از این در جنگ پنج ماهه، ایالات متحده از واژه آتش‌بس بیزار بود و اقداماتی را که شامل درخواست برای آتش بس فوری بود، وتو می‌کرد.

XS
SM
MD
LG