لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۱۷

با اشاره به حملات سایبری جمهوری اسلامی؛ دولت بایدن از فرمانداران ایالت‌ها خواست امنیت تاسیسات حیاتی آب را تقویت کنند


سامانه کنترل یک سد نزدیک نیویورک که سال ۲۰۱۳ هدف حمله سایبری هکرهای وابسته به حکومت ایران قرار گرفت
سامانه کنترل یک سد نزدیک نیویورک که سال ۲۰۱۳ هدف حمله سایبری هکرهای وابسته به حکومت ایران قرار گرفت

کاخ سفید و اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا روز سه‌شنبه به فرمانداران ایالت‌ها در مورد حملات سایبری به سامانه‌های آب و فاضلاب «در سراسر ایالات متحده» هشدار دادند و بر لزوم ارتقای ایمنی این تاسیسات حیاتی تاکید کردند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و مایکل ریگان مدیر سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌ای به فرمانداران به حملات سایبری قبلی و فعلی به تاسیسات آب کشور، از جمله حمله هکرهای مرتبط با حکومت ایران اشاره کردند.

مقام‌های آمریکا و اسرائیل آذر ماه گذشته از حمله هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی به تاسیسات آبی و دستگاه‌های کنترل صنعتی اداره آب منطقه‌ای در غرب ایالت پنسیلوانیا و همچنین به چند سازمان آمریکایی دیگر خبر دادند.

در حالی که وقوع حمله سایبری بین‌المللی به منطقه‌ای کوچک در آمریکا بعید به نظر می‌رسید، اما آن حمله باعث شد مقامات امنیتی آمریکا درباره اهمیت آمادگی برای ایمن کردن تأسیسات آب به ایالت‌ها و دولت فدرال هشدار دهند.

هکرهای ایرانی در سال ۲۰۱۳ نیز کنترل یک سد در حومه شهر نیویورک را به دست گرفتند.

سالیوان و ریگان در نامه خود، با اشاره به این که در بسیاری از موارد در تاسیسات آبی «حتی اقدامات احتیاطی اولیه امنیت سایبری» وجود ندارد، از تشکیل یک «کارگروه ویژه» برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر سامانه‌های آب خبر دادند.

به گفته آن‌ها، این خطر وجود دارد که هکرها کنترل تجهیزات خودکار را برای خاموش‌ کردن پمپ‌هایی که آب آشامیدنی را تامین می‌کند در اختیار خود بگیرند، یا حتی امکان آلوده کردن آب آشامیدنی با مواد شیمیایی را نیز به‌دست آورند.

به گفته این مقام‌های ارشد دولت فدرال ایالات متحده، این خطرها نه فقط از جانب هکرهای مرتبط با حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بلکه از سوی سایر رقبای ژئوپلیتیکی آمریکا مانند جمهوری خلق چین نیز وجود دارد.

XS
SM
MD
LG