لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۵۷

وزیر خارجه آمریکا در راه اروپا؛ اوکراین، غزه، ناتو و مذاکرات تجاری در دستور کار قرار دارند


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این هفته در ماموریتی دیپلماتیک با هدف انجام مذاکرات گسترده درباره تحولات اوکراین، غزه و هائیتی، به فرانسه و بلژیک می‌رود. او علاوه بر شرکت در نشست وزیران خارجه ناتو، در مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا و ارمنستان نیز شرکت خواهد کرد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن ماموریت اروپایی خود را از پاریس آغاز می‌کند؛ جایی که او با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره پشتیبانی از اوکراین، جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و همچنین ایجاد ثبات در هائیتی، مذاکره خواهد کرد.

ایالات متحده و فرانسه در دو سالی که از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، از حامیان اصلی اوکراین بوده‌اند.

در ادامه این سفر، بلینکن برای برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به پایتخت بلژیک خواهد رفت. ناتو، امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. او در بروکسل قرار است علاوه بر دبیرکل ناتو، با همتای اوکراینی خود نیز دیدار و گفت‌و‌گو کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین قرار است در جریان گفت‌وگو با آدری آزولای، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، حمایت ایالات متحده را از این نهاد بین الماای ابراز کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه یک نشست سه جانبه بین ایالات متحده، اتحادیه اروپا و جمهوری ارمنستان برگزار خواهد شد، که مذاکرات در آن بر کمک به تقویت اقتصادی ارمنستان برای تنوع بخشیدن به اتحادهای تجاری آن کشور و مقابله با چالش‌های بشردوستانه متمرکز خواهد بود.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، هیئت‌های مربوطه را هدایت خواهند کرد.

برگزاری این نشست در حالی است که آبرام پیلی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، به ایروان سفر کرده و روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن اعلام این خبر، نوشت با مقامات ارمنستانی درباره برخی مسائل مهم، از جمله ایران و رفتار بی‌ثبات‌کننده حکومت آن در سراسر جهان، گفت‌و‌گو کرده است.

XS
SM
MD
LG