لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۵۳

آمریکا دو پهپاد حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران را منهدم کرد


حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران. آرشیو
حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران. آرشیو

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، روز یکشنبه ١٢ فروردین دو فروند پهپاد حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران را منهدم کرد.

طبق بیانیه سنتکام، ساعت ٨ و نیم صبح روز شنبه به وقت صنعا یک فروند از این پهپادها بر فراز دریای سرخ و پهپاد دیگر در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن در حالی که آماده پرواز بود، منهدم شدند.

بیانیه سنتکام افزوده است پهپادهای مزبور تهدیدی علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف و همچنین کشتی‌های تجاری در منطقه بودند و انهدام آنها برای «حمایت از نیروهایمان، تضمین آزادی کشتیرانی، و امن‌تر و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های آمریکا، ائتلاف، و تجاری لازم بود.»

شبه‌نظامیان حوثی در یمن که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند، از اوایل ماه آبان سال گذشته به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها، بارها با موشک و پهپاد به کشتی‌های تجاری بین‌المللی در خلیج عدن و دریای سرخ حمله کرده‌اند.

بسیاری از حملات این گروه توسط نیروهای آمریکا یا ائتلاف خنثی شده و شمار زیادی از پایگاه‌های آنها در داخل یمن هدف حملات مستقل یا مشترک ارتش آمریکا و دیگر کشورهای متحد آن قرار گرفته است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اندکی پس از آغاز فعالیت خود در دی ۱۳۹۹ حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ این گروه را دوباره در فهرست «تروریست‌های جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

  • جنگ داخلی یمن

جنگ میان حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی و نیروهای وابسته به دولت قانونی این کشور با پشتیبانی ائتلاف متشکل از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نزدیک به ۱۰ سال پیش آغاز شد.

شبه‌نظامیان حوثی‌ها با کمک مالی و تسلیحاتی حکومت ایران توانستند کنترل مناطق شمالی از جمله صنعا، پایتخت، را در دست بگیرند.

طی ۱۰ سال جنگ داخلی یمن، نزدیک به ۱۵۰ هزار شهروند یمنی کشته و سه میلیون نفر دیگر آواره شده‌اند.

به‌رغم کاهش قابل‌توجه درگیری‌ها در پی آتش‌بس دو سال پیش، هنوز هم درگیری‌های پراکنده‌ای در برخی مناطق این کشور رخ می‌دهد.

XS
SM
MD
LG