لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۴۷

ابراز امیدواری اوباما به همکاری با جمهوری خواهان در کنگره


باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده - ۱۴ آبان ۱۳۹۳
باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده - ۱۴ آبان ۱۳۹۳

در پی پیروزی جمهوری خواهان در کسب اکثریت هر دو مجلس سنا و نمایندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که دولت و کنگره بتوانند با یکدیگر همکاری کنند.

باراک اوباما، که خود از حزب دموکرات است، به احتمال وجود اختلافاتی بین دولت او و نمایندگان کنگره، که اکثریت آن در اختیار حزب جمهوری خواه قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت با این حال «معتقد هستم که می‌توانیم با کنگره کار کنیم.»

جمهوری خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که روز گذشته برگزار شد، اکثریت کرسی‌های سنا را به دست گرفتند و به این ترتیب هر دو مجلس نمایندگان و سنا تحت کنترل آنها در آمد. این نخستین بار در ۸ سال گذشته است که جمهوری خواهان حائز اکثریت کرسی‌های سنا می‌شوند.

پیش از این انتظار می‌رفت که به دنبال انتخابات روز سه‌شنبه، جمهوریخواهان همچنان مجلس نمایندگان را در کنترل خود نگه دارند و حتی تعداد کرسی‌های خود را افزایش دهند؛ که همین اتفاق هم افتاد.

دموکرات‌ها در سنا در این دوره ۵۵ کرسی را در اختیار داشتند و در اکثریت بودند؛ اما آنها با از دست دادن ۶ کرسی، اکثریت سنا را به جمهوری خواهان واگذار کردند.

رای‌دهندگان در ایالت‌های ویرجینیای غربی، آرکانزاس، داکوتای جنوبی، مونتانا، کارولینای شمالی و کلرادو به کاندیداهای جمهوری خواه مجلس سنا رای دادند. نتیجه انتخابات در چند حوزه هنوز مشخص نشده است، اما نتایج آنها تغییری در پیروزی جمهوری خواهان ایجاد نخواهد کرد.

میچ مک‌کانل، نماینده جمهوری خواه سنا در ایالت کنتاکی برای ششمین بار توانست اکثریت آرا در این ایالت را بدست آورد و رهبر اکثریت سنا خواهد بود. او اختیار خواهد داشت که تعیین کند چه لوایحی برای رای گیری در سنا مطرح شود.

در ایالت لوئیزیانا، هیچکدام از کاندیداهای سنا نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند. در آن ایالت، رقابت میان دو کاندیدای جمهوری خواه و دموکرات ۱۵ آذرماه برگزار می‌شود.

باراک اوباما پیشتر گفته بود دموکرات‌ها در سنا ممکن است با سخت‌ترین رقابت انتخاباتی از سال ۱۹۵۸ روبرو باشند، زمانی که جمهوری خواهان ۱۳ کرسی سنا را در دوران ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور از دست دادند. در انتخابات میان‌دوره‌ای روز سه‌شنبه ۱۰۰ کرسی سنا در معرض رای گیری بود.

پیش از این، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که محبوبیت آقای اوباما در بین آمریکایی‌ها کاهش یافته است و انتظار می‌رفت که جمهوری خواهان کنترل سنا را بدست بگیرند. بدین ترتیب، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا باید طی دو سال باقیمانده ریاست جمهوری خود با کنگره تحت کنترل حزب جمهوری خواه روبرو شود.

با پیروزی جمهوری خواهان، انتظار می‌رود که اختلافات میان ریاست جمهوری و کنگره بر سر دستاورد اصلی باراک اوباما یعنی اصلاح نظام خدمات درمانی تشدید شود؛ نظامی که امکان داده است میلیون‌ها آمریکایی که فاقد بیمه خدمات درمانی بودند، از پوشش این بیمه با نرخ‌های پائین برخوردار شوند.

بسیاری از جمهوری خواهان معتقدند که شکل اصلاح شده نظام بیمه، دخالت بیش از حد دولت در امور بهداشت و درمان مردم است و خواستار لغو آن هستند.

دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه همچنین بر سر میزان هزینه‌های دولت و سیاست‌های مالیاتی و اصلاح امور مهاجرتی اختلاف دارند. آقای اوباما وعده داده است که با صدور فرمان ریاست جمهوری، تا پایان سال جاری قوانین جدید مهاجرتی را صادر کند. پیشتر، مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان، در مورد اصلاح جامع امور مهاجرت اقدامی نکرد؛ اصلاحاتی که سنای آمریکا – که تا پیش از تحت کنترل دموکرات‌ها بود – آن را تصویب کرده بود.

جمهوری خواهان همچنین به نحوه برخورد رئیس جمهوری با بحران ابولا اعتراض کرده و نیز خواستار تایید احداث یک خط لوله نفت از کانادا به مرکز ایالات متحده هستند. از سوی دیگر، آنها می‌خواهند بسیاری از مقررات دولتی در مورد شرکت‌های تجاری حذف شود.

برخی از قانون گذاران مخالف دولت اوباما از نحوه برخورد رئیس جمهوری با دخالت‌های روسیه در اوکراین و حملات هوایی آمریکا علیه پیکارجویان گروه افراطی موسوم به «دولت اسلامی» در عراق و سوریه انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG