لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۳۹

پنتاگون: آمریکا به نیجر درباره گسترش روابط با روسیه و جمهوری اسلامی هشدار داد


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی در بازدید هفته گذشته از نیجر، نگرانی‌های خود را در‌باره گسترش روابط این کشور آفریقایی با روسیه و جمهوری اسلامی ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکومت نظامی نیجر روز شنبه گفت که توافق نیجر با ایالات متحده را که به نیروهای ارتش آمریکا اجازه می‌داد در خاک این کشور عملیات برگزار کنند، «با قید فوریت» لغو کرده است.

به گفته سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، دولت ایالات متحده مذاکرات «مستقیم و صریح» در نیجر قبل از اعلام حکومت نظامی انجام داده است و به برقراری ارتباط با شورای نظامی حاکم در نیجر، ادامه می‌دهد.

او افزود: «ما (در مورد) مسیری که نیجر در آن قرار دارد مشکل داشتیم. بنابراین، گفت‌وگوهای مستقیم و صریح انجام شد تا با آن‌ها درباره نگرانی‌های خود صحبت کنیم و همچنین از نظرات آن‌ها نیز آگاه شویم.»

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، مقامات آمریکایی در جریان این سفر در مورد گسترش روابط نیجر با روسیه و جمهوری اسلامی نیز هشدار دادند.

در شرایطی که برخی مقامات کلیدی نظامی روسیه در جریان بازدید از نیجر با رهبر حکومت نظامی دیدار کرده و همچنین نخست وزیر حکومت نظامی نیجر در ژانویه به ایران رفته است، اما حکومت نظامی نیجر، نگرانی آمریکا در مورد وجود یک «قرارداد محرمانه اورانیوم» بین نیجر و جمهوری اسلامی را رد می‌کند.

از زمان کودتای ژوئیه ۲۰۲۳، نظامیان که قدرت را در نیجر به دست گرفتند، نیروهای فرانسوی و اروپایی را بیرون رانده و این کشور از اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اِکُواس، خارج شد.

کودتاچیان که به رهبری ژنرال عبدالرحمن شیانی، محمد بازوم رئیس جمهوری منتخب دموکراتیک نیجر را برکنار کردند، گفته بودند قدرت را ظرف سه سال، به حاکمیت غیرنظامی باز می‌گردانند.

XS
SM
MD
LG