لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۲۰

اوباما در گفتگو با ان.پی.آر: استدلال‌ مخالفان توافق اتمی غیرمنطقی است


عکس آرشیوی باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در گفتگوی احتصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس در کاخ سفید - اکتبر ۲۰۱۵
عکس آرشیوی باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در گفتگوی احتصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس در کاخ سفید - اکتبر ۲۰۱۵

رئيس جمهوری ايالات متحده در گفتگو با راديوی ملی آمريکا بار دیگر از مخالفان توافق جامع هسته ای ۲۳ تیر ماه شش قدرت جهانی با ايران انتقاد کرد و گفت استدلال‌های مطرح شده از سوی آنها «غيرمنطقی» بوده و براساس اطلاعات نادرست بنا شده است.

باراک اوباما در بخشی از گفتگوی اختصاصی خود با شبکه رادیویی NPR گفت، اگر از مخالفان بپرسيد چه بديل یا جایگزینی برای اين توافق‌ دارند، با «سکوت مطلق» آنها رمواجه خواهيد شد.

چاک شومرسناتور برجسته دموکرات از ایالت نیویورک روز پنجشنبه اعلام کرد که در رای گيری ماه سپتامبر کنگره، از اين توافق‌نامه حمايت نخواهد کرد. روز دوشنبه خبرنگاری در نیویورک نظر سناتور شومر را در مورد انجام مجدد مذاکرات با ایران پرسید، که وی در پاسخ گفت «به نظر من، با توجه به اشکال‌های متعدد این توافق، ارزش آن را دارد که این کار انجام شود.

به گفته سناتور شومر «آوردن دیگر کشورها بر سر میز مذاکراه دشوار خواهد بود ... چون تحریم‌های آمریکا، که شدیدترین هستند، به قوت خود باقی خواهند ماند ... تحریم‌های رده دوم هم همینطور، و بر اساس این تحریم‌ها، بانک‌های بزرگی مثل HSBC و همچنین شرکت‌های نفتی مثل توتال فرانسه، میتوانند یا با ایران کار کنند یا با آمریکا و این اهرمی بسیار قوی است.»

گفته می‌شود این عضو ارشد دموکرات کنگره آمریکا، پس از بازگشت سناتورها از تعطيلات تابستانی، رهبری اقليت دموکرات در مجلس سنا را بر عهده خواهد گرفت.

سناتور شومر توافق جامع هسته‌ای با ايران، که روز چهاردهم ژوئیه در شهر وین پایتخت اتریش حاصل شد، را «ضعيف و ناکافی» دانسته و می‌خواهد دور تازه‌ای از مذاکرات در این زمینه انجام گیرد تا تهران وادار به پذيرش توافق‌ی به گفته او «بهتر» شود.

با این حال آقای اوباما که از زمان اعلام توافق نهایی در روز چهاردهم ژوئیه به شدت از این توافق دفاع کرده است، در گفتگو با ان.پی.آر اذعان کرد که برخی از انتقادات مطرح شده از توافق هسته‌ای وین، به ویژه در مورد موقتی بودن دوره برخی از اقدامات برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، درست است.

گفتگوی اختصاصی رئیس جمهوری آمریکا با ان.پی.آر قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از این رادیو پخش شود، اما خلاصه‌ای از آن روز دوشنبه در وبسایت ان.پی.آر منتشر شده است.

همزمان، باراک اوباما در مصاحبه‌ای دیگری با وبسایت «مایک» که روز دوشنبه منتشر شد، خواستار تغییر گفتمان و همچنین رفتار تهران در رویکرد خود به دیگر کشورهای منطقه و جهان شد.ه است

XS
SM
MD
LG