لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۰۸

وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ رسانه‌های ایران از پیام جمهوری اسلامی به واشنگتن را رد کرد


متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - آرشیو
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - آرشیو

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا در مورد برخی گزارش‌ها از پیام تهران به واشنگتن در مورد شروطی برای تلافی نکردن حمله اخیر به کنسولگری خود در دمشق، گفت «آن گزارش‌ها صحت ندارند. آنها چنین پیامی ارسال نکرده اند».

برخی رسانه‌ها در ایران روز دوشنبه ۲۰ فروردین مدعی شدند جمهوری اسلامی در پیام خود به دولت ایالات متحده گفته است که اگر تضمین کند به‌زودی در نوار غزه آتش‌بس برقرار می‌کند، آنگاه از «حمله تلافی‌جویانه» خود انصراف خواهد داد.

بر اساس این گزارش‌ها، پیام ادعایی از طریق عمان ارسال شده و شرط دومی نیز مطرح شده و آن این است که اسرائيل از حمله زمینی به شهر رفح در نوار غزه منصرف شود.

متیو میلر در ادامه پاسخ خود به صدای آمریکا گفت، «اگر ایران آتش بس در غزه می‌خواهد می‌تواند خود این کار را انجام دهد». او با اشاره به حمایت بلندمدت جمهوری اسلامی از حماس گفت، تهران «می‌تواند بر حماس فشار آورده تا متن (آتش بس) روی میز را بپذیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا فشار آوردن بر دولت اسرائيل به همین منظور را با این استدلال که آن کشور «به‌طور مرتب قربانی تروریسم حماس و حزب‌الله بوده است» رد کرد.

گزارش‌های داخل ایران مدعی شده‌اند جمهوری اسلامی در پیام خود به واشنگتن خاطر نشان کرده است که هدفش در تلافی حمله به کنسولگری‌اش در دمشق، اسرائیل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یادآوری کرد که به تهران گوشزد شده که از فرصت برای حمله به نیروهای آمریکا در منطقه سوء استفاده نکند.

پیشتر در روز دوشنبه، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید نیز در یک کنفرانس خبری تلفنی گزارش برخی رسانه‌های داخل ایران در مورد پیام جمهوری اسلامی به ایالات متحده را رد کرده بود.

جان کربی گفت: «من واقعا نظری در مورد گزارشی که ایران ادعا می‌کند، ندارم. از پاسخ دادن خودداری می‌کنم و صادقانه بگویم، اگر ایران خواهان آتش‌بس در غزه است، باید تمام راه‌های در اختیارش را برای اعمال فشار بر حماس برای پذیرش توافقی که روی میز است به کار گیرد.»

خبرنگار صدای آمریکا همچنین نظر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در مورد لغو تحریم علیه شرکت ایرانی «ابر آروان» را نیز جویا شد.

متیو میلر گفت این تصمیم مربوط به خود اتحادیه اروپاست، اما آن شرکت کماکان در فهرست تحریم‌های آمریکاست. او افزود، این شرکت «عامل کلیدی رژیم ایران برای قطع دسترسی مردم ایران به اینترنت جهانی است.»

اتحادیه اروپا شرکت «ابر آروان» را در ٢٣ آبان ۱۴۰۱ در واکنش به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی و نقش آن در سانسور اینترنت تحت تحریم قرار داد، اما در ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ آن را از فهرست تحریم‌شدگان خود خارج کرد.

آمریکا ١٢ خرداد ۱۴۰٢، شرکت فناوری ابر آروان، دو نفر از بنیانگذاران این شرکت، و یک شرکت وابسته به آن را به همان دلیل مشابه اتحادیه اروپا تحریم کرد.

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG