لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۲۶

وزارت خارجه آمریکا انتخابات اخیر ریاست جمهوری روسیه را «غیر‌دموکراتیک» توصیف کرد


ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریک - آرشیو
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریک - آرشیو

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه انتخابات ریاست جمهوری روسیه را «غیر دموکراتیک» خواند و با بیان این که این انتخابات «نه آزاد و نه عادلانه» بود، آن را محکوم کرد.

ودانت پاتل در پاسخ به این پرسش که آیا دولت بایدن نتیجهٔ انتخابات را با پیروزی ولادمیر پوتین به‌رسمیت می‌شناسد گفت «تماسی برای تبریک گفتن از طرف ایالات متحده نخواهد بود.»

برخی مخالفان پوتین از کشورهای غربی خواسته‌اند پیروزی او به‌رسمیت شناخته نشود.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت، پوتین «احتمالاً رئیس جمهوری فدراسیون روسیه باقی خواهد ماند و این امر نمی‌تواند بهانه‌ای برای روش استبدادی او باشد.»

بنا به اعلام کمیسیون انتخابات روسیه، بیش از ۸۷ درصد آرای شمارش شده تا آخر روز یکشنبه به نفع پوتین بوده است تا او برای برای یک دوره شش ساله دیگر در کرملین باقی بماند.

ولادیمیر پوتین برای آن که پنجمین بار به عنوان رئیس جمهوری روسیه انتخاب شود، در انتخابات سه روزه‌ای که یکشنبه به پایان رسید، تنها سه رقیب داشت و رقابت دشواری نداشت.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سابقه پوتین در زندانی کردن مخالفان سیاسی خود، جلوگیری از شرکت برخی نامزدهای انتخاباتی به‌خصوص آنهایی که مخالف جنگ او در اوکراین هستند و نیز رفتار با الکسی ناوالنی که اخیراً بطور مرموزی در زندان جان باخت، اشاره کرد و گفت «این انتخابات در جو شدید سرکوب و حبس (مخالفان) صورت گرفت.»

ناتالی سابانادزه، پژوهشگر ارشد در اندیشکده چتم‌هاوس بریتانیا در امور روسیه، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت، «این نوع سرکوب در کشور بیشتر خواهد شد ... او (پوتین) دست به جنگ بقا زده است.»

متحدان اروپایی آمریکا نیز انتقاد مشابهی از انتخابات روسیه دارند.

ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله، پس از جوزف استالین، بیشترین زمان را در قدرت بوده است. ۲۵ سال پیش و در روزهای پایانی ریاست جمهوری بوریس یلتسین، او به‌عنوان کفیل ریاست جمهوری انتخاب شد.

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG