لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۰۸

سناتورهای آمریکایی می‌گویند که تنش میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل باید کاهش یابد


 سناتور کریس کونز
سناتور کریس کونز

دو سناتور دموکرات آمریکایی روز چهارشنبه دوم اسفند، به خبرگزاری رویترز گفتند که ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان فرصت کوتاهی برای کاهش تنش میان خود، پیش از حمله احتمالی اسرائیل به مواضع این گروه شبه‌نظامی در امتداد مرز جنوبی لبنان دارند.

کریس کونز و ریچارد بلومنتال، سناتورهای آمریکایی، در سفر خود به منطقه با مقامات لبنانی ملاقات کردند.

حمله تروریستی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر با حملات سنگین هوایی، زمینی، و دریایی به نوار غزه که در کنترل این گروه فلسطینی است، همراه شد.

در گلوله‌باران لبنان توسط اسرائیل نزدیک به ۱۹۰ جنگجوی حزب‌الله و ۵۰ غیرنظامی کشته شدند. ده‌ها سرباز، و پنج غیرنظامی اسرائیلی نیز تاکنون در شمال اسرائیل کشته شدند. در همین حال هزاران نفر در دو سوی مرز آواره شدند.

سناتور کونز گفت: «چند هفته آینده یک نقطه اصلی برای غزه، اسرائیل، لبنان، دریای سرخ، و عراق، است.

او در ادامه افزود: «این می‌تواند یک پنجره ۴۵ روزه را ایجاد کند، به احتمال زیاد در ماه رمضان نیز، می‌توان گام‌های بعدی برای شروع اعتمادسازی و اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را برداشت».

آن قطعنامه در سال ۲۰۰۶ به آخرین درگیری بزرگ بین حزب‌الله و اسرائیل پایان داد، و یادآور می‌شود که هیچ گروه مسلحی به جز ارتش لبنان نباید در جنوب لبنان حضور داشته باشد. کونز گفت: «فکر می‌کنم هر دو طرف از این فرصت برای تنش‌زدایی و عقب‌نشینی استفاده کنند.»

وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد کشورهای مختلف غربی در هفته‌های اخیر به لبنان سفر کرده‌اند تا خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک برای جنگ در جنوب لبنان شوند.

فرانسه در اوایل ماه جاری یک پیشنهاد کتبی به لبنان ارائه کرد. آموس هوچستاین، فرستاده ایالات متحده‌ نیز در حال کار بر روی طرحی بوده که به گفته سناتور کونز امیدوار است «پیشرفت ثابتی داشته باشد.»

منبع : رویترز

XS
SM
MD
LG