لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۰۷

مشارکت احتمالی کارمندان نهاد وابسته به سازمان ملل در حمله حماس به اسرائیل؛ آمریکا خواهان «تحقیقات جامع» شد


مقر آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، نوار غزه
مقر آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، نوار غزه

آمریکا در واکنش به اتهام مشارکت ١٢ کارمند یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل در «حمله تروریستی» ۱۵ مهر حماس به اسرائیل اعلام کرد کمک‌های مالی اضافی به این نهاد را «به طور موقت» متوقف کرد و خواهان تحقیق در این مورد شد.

کارمندان مورد اتهام برای «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» (اونروا) کار می‌کنند که نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت واشنگتن در خصوص این موضوع «به‌شدت نگران» است و همزمان با بررسی این اتهامات و گام‌های سازمان ملل متحد برای رسیدگی به آن، ارائه کمک‌های مالی اضافی به این نهاد وابسته به سازمان ملل را «به طور موقت» متوقف کرده است.

به گفته او، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در روز پنجشنبه پنجم بهمن، «بر لزوم تحقیقات جامع و سریع در باره این موضوع تاکید کرد.»

متیو میلر افزود واشنگتن از تصمیم سازمان ملل برای تحقیقات در این باره و وعده آنتونیو گوترش مبنی بر انجام «اقدام قاطعانه» در صورت اثبات اتهامات استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین گفت آمریکا از بیانیه سازمان ملل مبنی بر بازبینی «جامع و مستقل اونروا» استقبال می‌کند.

این دیپلمات بلندپایه در دولت جو بایدن تصریح کرد تمامی کسانی که در حمله وحشتناک ۱۵ مهر دست داشتند، باید به طور کامل پاسخگو دانسته شوند.

او با اشاره به «نقش حیاتی اونروا» در تامین مایحتاج فلسطینیان از جمله غذا، دارو، و سرپناه گفت مهم است که این نهاد وابسته به سازمان ملل، اتهامات مطرح‌شده را جدی بگیرد و اقدامات اصلاحی مقتضی در این زمینه انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده افزود آمریکا خواستار اطلاعات بیشتر از دولت اسرائیل در این باره شده و اعضای کنگره را در جریان قرار داده است.

به گفته او، واشنگتن در ارتباط نزدیک با سازمان ملل متحد و اسرائیل در این باره خواهد بود.

  • واکنش سازمان ملل

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، در همین ارتباط گفت فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، آنتونیو گوترش را در جریان اتهامات «بسیار جدی» مربوط به مشارکت چندین کارمند این نهاد وابسته به سازمان ملل در «حمله تروریستی» ۱۵ مهر قرار گرفته است.

به گفته دوجاریک، دبیرکل سازمان ملل از این خبر «وحشت‌زده» است و از آقای لازارینی خواسته آن را «به سرعت» بررسی کند، نسبت به اخراج «فوری» هر یک از کارمندان این نهاد وابسته به سازمان ملل که در حمله ۱۵ مهر یا هر فعالیت جنایتکارانه دیگری دست داشته، اقدام کند، و آنها را برای پیگرد کیفری به مراجع قانونی معرفی کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد که «بررسی مستقل فوری و جامع اونروا» انجام خواهد شد.

  • واکنش سناتور ریش

جیم ریش، سناتور ارشد جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا، با انتشار بیانیه‌ای مشارکت کارمندان این نهاد سازمان ملل در حمله و آدم‌ربایی شهروندان اسرائیلی را «خلاف وجدان» خواند.

او با اشاره به هشدارهایش به دولت بایدن مبنی بر ازسرگیری کمک‌های مالی به «اونروا» گفت نهاد مزبور سابقه استخدام افراد مرتبط با سازمان تروریستی حماس را دارد و خبر امروز نشان می‌دهد که «واقعا چقدر فاسد است.»

سناتور ریش از دولت بایدن خواسته تمامی کمک‌های مالی به این نهاد سازمان ملل را «فورا» قطع کند، خواستار تحقیقات بیشتری در این زمینه شود، و ارائه کمک از طریق «اونروا» به ساکنان غزه را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG