لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۳

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی باید از آتش‌افروزی در سودان خودداری کند


لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد - آرشیو
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد - آرشیو

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفت آمریکا مذاکراتی بی‌پرده با کشورهایی که در افزایش جنگ داخلی سودان نقش دارند برگزار کرده و از کشورهای همسایه نیز خواسته بر جمهوری اسلامی فشار بیاورند تا از «آتش‌افروزی در سودان» خودداری کند.

خبرگزاری رویترز پیشتر در روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد ارتش سودان گزارش داده بود که پهپادهای مسلح ساخت جمهوری اسلامی به ارتش این کشور کمک کرده‌اند تا جریان درگیری را تغییر دهد و پیشروی «نیروهای پشتیبانی سریع» را متوقف و مناطق اطراف پایتخت را پس بگیرد.

بر پایه این گزارش، شش منبع ایرانی، مقام‌ها منطقه‌ای و دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود گفته‌اند که ارتش سودان طی چند ماه گذشته پهپاد‌های ساخت جمهوری اسلامی را به دست آورده است.

پیش‌تر نیز به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی سودان، جمهوری اسلامی تلاش ناموفقی داشت تا این کشور آفریقایی را تحت فشار قرار دهد که اجازه دهد یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ این کشور آفریقایی تاسیس کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال ‌استریت جورنال، چنین اقدامی به حکومت ایران اجازه می‌داد ترافیک دریایی کانال سوئز و ورود و خروج کشتی‌ها به این آب‌راه مهم بین‌المللی و همچنین اسرائیل را رصد کند.

از آغاز جنگ قدرت بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیون تن آواره شده‌اند، که بیش از ۷۰۰ هزار تن از آن‌ها به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

رهبران ارتش و مقام‌های نیروهای موسوم به پشتیبانی سریع از زمان سرنگونی عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ میلادی، ریاست یک شورای مشترک را بر عهده داشتند، اما بر سر چگونگی گذار به دموکراسی اختلاف نظر داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG