لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۳۲

ایالات متحده درصدد هماهنگی بیشتر با ژاپن برای مواجهه با چین است


رام امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن
رام امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن

رام امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن، روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین، گفت که واشنگتن برای ایجاد هماهنگی بهتر و افزایش بازدارندگی در برابر فشار چین، تغییری اساسی در ساختار مرکز فرماندهی نظامی خود در ژاپن خواهد داد.

او در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی»، یک روز پیش از نشست جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، گفت که متحدان واشنگتن در منطقه هند-اقیانوس‌آرام در مقابل «تهدید» چین گرد هم می‌آیند و پکن در نهایت منزوی خواهد شد.

آقای امانوئل افزود که روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، نشست دیگری برای برقراری «روابط سه‌جانبه تاریخی» میان آقایان بایدن و کیشیدا و همچنین فردیناند مارکوس، رئیس‌جمهوری فیلیپین، برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد که مجموعه ای از اقدامات از سوی ایالات متحده و ژاپن انجام خواهد شد که نوع همکاری در سطح بازدارندگی را از جمله از نظر دیپلماتیک و دفاعی تغییر می‌دهد.

سفیر ایالات متحده همچننی به مرکز فرماندهی و کنترل مشترک جدید دو کشور که سال آینده در ژاپن افتتاح خواهد شد، اشاره کرد و گفت که یکی از چالش‌های بزرگ دو کشور در صنایع نظامی‌، کوچک شدن آن است و ژاپن هرگز در این عرصه حضور نداشته است و این از فواید همکاری دو جانبه خواهد بود.

رام امانوئل تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده و ژاپن روابط تجاری خود را عمیق‌تر، و مردم خود را به هم نزدیک‌تر کنند.

مقامات ایالات متحده می‌گویند که نشست روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، جو بایدن و فومیو کیشیدا، به معنای ارتقای تاریخی در روابط دفاعی بین این دو متحد قدیمی؛ ایالات متحده و ژاپن، در برابر قدرت رو به رشد چین خواهد بود.

XS
SM
MD
LG