لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۲۷

صادرات نفت ونزوئلا در پی کاهش تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت


اطلاعاتی که روز چهارشنبه به‌‌‌‌‌‌دست رویترز رسیده است نشان می‌دهد با کاهش تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ونزوئلا، صادرات نفت خام این کشور عضو اوپک در سال ۲۰۲۳ با دوازده درصد افزایش به ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

به نوشته این خبرگزاری، این میزان افزایش صادرات نفت که به دنبال کاهش تحریم‌های ایالات متحده که از سال ۲۰۱۹ وضع شده بود حاصل شده، به شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) اجازه داده است تا بتواند جایگاه خود را در بازار جهانی ترمیم کند.

کاهش تحریم‌ها درهای بازار ایالات متحده و اروپا را به روی نفت و سوخت ونزوئلا باز کرد. ایالات متحده مقصد ۱۹ درصد از صادرات نفت ونزوئلا در سال گذشته میلادی بود، و سهم کشورهای اروپایی از نفت صادراتی این کشور نیز ۴ درصد بوده است.

چین با خرید ۶۵ درصد از نفت خام ونزوئلا، بزرگترین خریدار نفت این کشور آمریکای جنوبی است.

ونزوئلا قصد دارد صادرات نفت خام خود را به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد، اما این افزایش مشروط به تمدید مجوز مربوطه از سوی ایالات متحده است؛ مجوزی که قرار است در ماه آوریل ۲۰۲۴ منقضی شود.

میانگین تولید روزانه نفت خام ونزوئلا تا نوامبر سال گذشته میلادی حدود ۷۸۴ هزار بشکه بوده است. این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۷۱۶ هزار بشکه بوده، و در سال پیش از آن، یعنی ۲۰۲۱، نیز ۶۳۶ هزار بشکه در روز بوده است.

XS
SM
MD
LG