لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۶:۴۸

هشدار انجمن روانپزشکان به رئیسی: فروپاشی نظام سلامت با بحران خودکشی رزیدنت‏‌ها 


رزیدنت‌ها در بیمارستان‌های ایران
رزیدنت‌ها در بیمارستان‌های ایران

انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از آمار بالای خودکشی در بین رزیدنت‌ها خبر داده و تداوم این روند را زمینه‌ساز «فروپاشی نظام سلامت کشور» دانسته است.

در این نامه که روزنامه «هم‌میهن» نسخه‌ای از آن را منتشر کرده بر تشکیل کمیته‌ای از متخصصان که «اختیارات لازم» برای مداخله فوری و جلوگیری از تبدیل آن به یک بحران فراگیرتر را داشته باشند، تاکید شده است.

در بخش دیگری از نامه آمده است که «فراوانی خودکشی پزشکان جوان و دستیاران پزشکی چندین برابر از آنچه در جمعیت عمومی کشور رخ می‌دهد، بالاتر است.»

این انجمن در نامه خود در چرایی بروز این اتفاق گفته است: «عوامل متعددی در پیدایش این امر سهم دارند که بسیاری از آنها مربوط به شرایط اجتماعی-اقتصادی-شغلی هستند.»

نویسندگان این نامه پیشنهاد داده‌اند تا برای پیشگیری از فروپاشی نظام سلامت، به امنیت شغلی و اقتصادی و جایگاه حرفه‌ای پزشکان جوان رسیدگی شود. در این نامه تاکید شده است که «هر گونه مداخله‌ای در این زمینه ضروری است با دیدی همه‌جانبه‌نگر طراحی و اجرا شود.»

انجمن علمی روانپزشکان ایران خواستار تشکیل کمیته‌ای در این زمینه شد و اعلام کرد: «این انجمن وظیفه انسانی خود می‌داند که درخواست خود برای تشکیل کمیته‌ای واجد تخصص و اختیارات لازم برای مداخله فوری در این معضل و جلوگیری از تبدیل آن به یک بحران فراگیرتر را تکرار کند. ما دلسوزانه یادآور می‌شویم که وضعیت پزشکان جوان و دستیاران نیازمند اقداماتی جدی و فوری است.»

انجمن علمی روانپزشکان ایران پیش از این در دو نامه به وزیر بهداشت خواستار توجه به خودکشی پزشکان جوان شده بود.

محمود فاضل، رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی نیز در چهارم دی ماه از این موضوع ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده بود: «با پدیده خودکشی رزیدنت‌ها روبه‌رو هستیم. به همین سبب کارگروه فرابخشی برای بررسی وضعیت و مشکلات رزیدنت‌ها تشکیل شده است.»

انجمن علمی روانپزشکی ایران آذر ماه سال جاری برای دومین بار طی چهار ماه در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی نسبت به این موضوع هشدار داده بود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز دهم دی ماه تاکید کرده بود که «حقوق رزیدنت‌ها در مراکز درمانی زیر پا گذاشته می‌شود و به همین علت آمار خودکشی در جامعه پزشکی بالاست.»

محمود فاضل با بیان این مطلب که با این روند آینده پزشکی ایران رو به افول است، گفته بود: «درصد خودکشی در جامعه پزشکی حدود ۱۰ برابر دیگر افراد جامعه است.»

کادر درمان در ایران با فشارهای مختلفی از جمله فشار اقتصادی و همچنین فشار کاری ناشی از کمبود نیرو مواجه هستند. برگزاری تجمعات اعتراضی توسط این گروه برای احقاق حق و حقوق قانونی و اصلاح برخی رویه‌های نادرست و همچنین بهبود شرایط اقتصادی نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.

XS
SM
MD
LG