لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۴۰

وزیر خزانه‌داری آمریکا: از تحریم برای اخلال در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران استفاده می‌کنیم


جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین گفت حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل و تأمین مالی گروه‌های شبه‌نظامی در غزه، لبنان، یمن و عراق، تهدیدی برای ثبات و اقتصاد خاورمیانه است.

خانم یلن با پرداختن به آنچه آن را «حمله بی‌سابقه به اسرائیل توسط جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش» خواند گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا از اختیارات تحریمی خود استفاده خواهد کرد و به همکاری با متحدان این کشور برای «ایجاد اخلال در فعالیت‌های بدخواهانه و بی ثبات‌کننده رژیم ایران» ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از اعمال تحریم‌های مالی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و اخلال در توانایی این کشور برای تأمین مالی گروه‌های نیابتی‌اش و حمایت از جنگ روسیه در اوکراین بهره خواهد برد.

خانم یلن گفت که وزارت خزانه‌داری بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد مرتبط با تروریسم و تأمین مالی تروریسم توسط «رژیم ایران» و متحدانش را از زمان آغاز به کار دولت بایدن در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ هدف تحریم قرار داده است.

او افزود که تحریم‌ها برنامه‌های موشکی و پهپادی حکومت ایران و توانایی جمهوری اسلامی برای تأمین مالی حماس، حوثی‌ها در یمن، حزب‌الله لبنان و گروه‌های شبه‌نظامی عراقی را دربر می‌گیرد.

خانم یلن بدون اشاره به جزئیات گفت: «اقدامات جمهوری اسلامی ایران، از حمله آخر هفته به اسرائیل تا حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، ثبات منطقه را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث سرریزشدن اقتصاد شود».

یلن که در نشست خبری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی صحبت می‌کرد‌ گفت واشنگتن به استفاده از ابزارهای اقتصادی برای تحت فشار گذاشتن حماس ادامه خواهد داد ولی تأکید کرد که وزارت خزانه‌داری معتقد است تحریم‌های این کشور نباید مانع کمک‌های بشردوستانه ضروری شود.

او همچنین خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به «درد و رنج» فلسطینیان شد.

خانم یلن گفت واشنگتن از تحریم ها برای هدف قرار دادن خشونت‌های شهرک‌ ‌نشینان در کرانه باختری نیز استفاده می‌کند و برای تضمین یک سیستم بانکی کارآمد در آنجا و حمایت از برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول در اردن و مصر تلاش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG