لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۵۵

گروسی: حملات پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا باید متوقف شود


نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا.
نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، به شورای حکام این آژانس گفت حملات پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین که تحت کنترل روسیه است، «دارای پیامدهای خطرناکی» در جنگ اوکراین است و باید متوقف شود.

وی در بیانیه‌ای خطاب به جلسه اضطراری این شورا که توسط روسیه و اوکراین فراخوانده شد، گفت: «حملات اخیر... ما را به یک نقطه عطف با عواقب خطرناک در این جنگ سوق داده است» و افزود که می‌خواهد اطمینان حاصل شود که این حملات منجر به بازشدن یک جبهه جدید و به شدت خطرناک نشود.»

او از شورای حکام آژانس خواست تا با هدف جلوگیری از بروز هر حادثه‌ای در این نیروگاه، از جمله اطمینان از انجام نشدن حمله به آن «به اتفاق آرا از نقش نظارتی آژانس» حمایت کند.

از آنجا که هیچ پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورا ارائه نشده است، اقدامات آژانس احتمالاً به تبادل بیانیه‌هایی از سوی کشورهایی که پشت درهای بسته در وین تشکیل جلسه می‌دهند، خلاصه خواهد شد.

گروسی به ۳۵ کشور عضو شورای حکام گفت: «هفته آینده با شورای امنیت سازمان ملل ملاقات خواهم کرد، زیرا باید مطمئن شویم این حملات بی‌محابا سرآغاز یک جبهه جدید و بسیار خطرناک در جنگ نباشد.»

او بدون آن که هیچکدام از طرفین را برای این حملات مقصر بداند، تاکید کرد: «حملات باید متوقف شود.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین، اعلام کرد اوکراین برای سومین روز پیاپی با پهپاد به این نیروگاه حمله کرده است. کی‌یف می‌گوید ارتباطی با این حملات ندارد و کار خود روسیه است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود که روز یکشنبه ۱۹ فروردین، یک پهپاد به ساختمان یکی از رآکتورهای این نیروگاه اوکراین که پس از جنگ به اشغال روسیه درآمده، اصابت کرده است.

رافائل گروسی که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بارها درباره ایمنی این نیروگاه هشدار داده است، روز دوشنبه بیستم فروردین، این حملات را «جدی» خواند و گفت «نباید دوباره تکرار شود.»

از زمانی که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط روسیه در اولین هفته‌های تهاجم به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، اشغال شد، مسکو و کی‌یف بارها یکدیگر را به هدف قرار‌دادن این نیروگاه متهم کرده‌اند.

گروسی اواسط اسفند ماه گذشته برای گفت‌وگو با مقامات روس درباره وضعیت نیروگاه زاپوریژیا و لزوم تامین امنیت آن به روسیه رفت.

XS
SM
MD
LG