لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۵۵

ظریف در عراق: با کنار رفتن ابر اتمی، می توانیم بر همکاری منطقه ای تاکید کنیم


ظریف در عراق: با کنار رفتن ابر اتمی، می توانیم بر همکاری منطقه ای تاکید کنیم
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:59 0:00

محمدجواد ظریف، روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود در بغداد ضمن تاکید بر این که سیاست ایران همواره بر گفت و گو با کشورهای همسایه استوار بوده گفت: «ابری از مشکل هسته ای که بر این کار سایه افکنده بود در حال کنار رفتن است و ما حالا می توانیم به اولویت خود، یعنی همکاری با کشورهای منطقه بپردازیم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه و در آخرین مرحله از سفر منطقه ای خود وارد عراق شد. او پیشتر در روز دوشنبه در بغداد با فواد معصوم رئیس جمهوری، حیدر العبادی نخست وزیر، سلیم جبوری رئیس مجلس ملاقات کرد.

ظریف در کنفرانس خبری خود همچنین بر لزوم همکاری کشورهای منطقه علیه «ترور و افراطی گرایی» تاکید کرد. او درباره نقش ترکیه و عربستان سعودی گفت: «ما همواره با دوستانمان در ترکیه درباره موضوعات منطقه ای صحبت کرده ایم هرچند در برخی نقاط به ویژه استفاده از زور در خارج از مرزهای جغرافیایی اختلاف داریم. در مورد دولت سعودی هم معتقدیم سیاست استفاده از زور علیه مردم بی گناه یمن سودی ندارد و همواره گفت و گو و مذاکره برای حل مسائل، بهترین گزینه است.»

ابراهیم جعفری نیز در این نشست خبری گفت براق مقابله با تروریسمی که در منطقه به وجود آمده «غیر از همکاری و یکپارچگی راه دیگری نداریم.» او گفت عراق آماده هرگونه همکاری منطقه ای در دفاع از امنیت جهانی است: «ما دستمان را برای هرگونه همکاری با کشورهای منطقه و جهان دراز می کنیم. ترکیه نیز اخیرا تلاش برای مقابله با داعش را شروع کرده و ما از ورود ترکیه به ائتلاف ضدداعش استقبال می کنیم.»

صالح عمر عیسی، استاد دانشگاه صلاح الدین اربیل
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:53 0:00

همزمان با سفر وزیر امورخارجه ایران به عراق، تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که جمهوری اسلامی یک نیروگاه برقی با سوخت گاز در شهر بصره عراق می سازد. بر اساس این گزارش، هزینه ساخت این نیروگاه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و این بزرگترین قرار داد صادرات خدمات مهندسی ایران با عراق تا کنون است.

محمدجواد ظریف، سفر به سه کشور قطر، کویت و عراق را صبح یکشنبه آغاز کرد. هدف از این سفر تحکیم مناسبات تهران با همسایگان عرب خود به دنبال حصول توافق اتمی جامع ایران با قدرت های جهان اعلام شده است.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس درباره اهداف ایران در منطقه مشکوک هستند و در حالی که محتاطانه ابراز امیدواری کرده اند که توافق اتمی احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی را کاهش بدهد نگران هستند که کاهش فشار بین المللی بر ایران نفوذ این قدرت منطقه ای شیعه را در منطقه تقویت می کند.

کویت اولین توقفگاه ظریف در رشته سفر اخیرش بود. او روز یکشنبه در کویت با شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت و شیخ صباح الخالد وزیر خارجه ملاقات کرد. امیر کویت سال گذشته به ایران سفر کرده بود.

آقای ظریف سپس به قطر رفت و در دیداری چند ساعته با مقامات کشور قطر از جمله شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شیخ خالد العطیه، وزیر خارجه این کشور ملاقات کرد.

ایران و قطر سفره های گاز طبیعی مشترک دارند ولی قطر به مدد تجهیزات پیشرفته خود، مقادیر فراوانی گاز طبیعی را در مقایسه با ایران، از این منبع مشترک استخراج می کند

وزیرخارجه ایران، شامگاه یکشنبه از قطر وارد نجف شد و بعد از زیارت آرامگاه امام اول شیعیان در نجف و امام سوم شیعیان در کربلا و ملاقات با مراجع دینی از جمله آیت الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق، وارد بغداد شد.

ایالات متحده می گوید اقدامات ایران در مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) نباید موجب افزایش تنش های قومی در عراق شود. منقتدان می گویند ایران با حمایت صرف از گروه های شیعه، باعث به حاشیه راندن گروه های سنی می شود.

XS
SM
MD
LG