لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۱۸

جورج هربرت واکر بوش


اين عکس هنگامی که جورج بوش (پدر) سفير آمريکا در سازمان ملل متحد بود برداشته شده (۱۹۷۱)
اين عکس هنگامی که جورج بوش (پدر) سفير آمريکا در سازمان ملل متحد بود برداشته شده (۱۹۷۱)

جورج هربرت واکر بوش، بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱خورشیدی) ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت.

جورج هربرت واکر بوش، چهل و یکمین رییس جمهوری آمریکا

جورج هربرت بوش ارزش های سنتی آمریکایی و عزم به ساختن ملتی مهربان تر و آرام تر را با خود به کاخ سفید برد. او در مراسم تحلیف ریاست جمهوری تعهد سپرد از توان ملت آمریکا بعنوان نیرویی برای نیکی استفاده کند. جورج هربرت واکر بوش از خانواده ای بود که همگی در زمینه خدمات اجتماعی فعالیت داشتند .

جوانی، تحصیلات و خانواده

جورج هربرت واکر بوش روز دوازدهم ژوئن سال ۱۹۲۴ در میلتون ماساچوست بدنیا آمد. از دانش آموزان فعال وموفق آکادمی فیلیپس در اندوور بود. در سالروز ۱۸ سالگی خود برای ورود به نیروهای مسلح ثبت نام کرد.

هنگامی که جورج اجازه پرواز یافت جوان ترین خلبان نیروی دریایی آمریکا بود. جورج هربرت بوش در جنگ جهانی دوم در ۵۸ ماموریت جنگی شرکت داشت. هواپیمای بمب افکن جورج بوش در یکی از ماموریت ها بر فراز اقیانوس آرام مورد اصابت آتش ضد هوایی های ژاپن قرار گرفت و سقوط کرد، اما یک زیردریایی ایالات متحده، جورج هربرت واکر بوش را از آب نجات داد. مدال برجسته صلیب هوانوردی برای شجاعت در عملیات، به جورج بوش اعطا شد.

جورج هربرت واکر بوش، پس از بازگشت از جنگ، انرژی خود را معطوف به اتمام تحصیلات و تشکیل خانواده کرد. جورج بوش در سال ۱۹۴۵ با باربارا پیرس ازدواج کرد. آن ها صاحب شش فرزند شدند. جورج، رابین که در کودکی در گذشت، جان که به جب معروف است ، نیل، ماروین، و دوروتی.

جورج هربرت واکر بوش در دانشگاه ییل چه در تحصیلات و چه در ورزش از خود برتری قابل توجهی نشان داد و کاپیتان تیم بیسبال و عضو مجامع اختصاصی دانشجویان شد. جورج هربرت واکر بوش پس از فارغ التحصیلی در غرب تگزاس به کار در صنعت نفت پرداخت.

او نیز مانند پدرش پرسکات بوش که در سال ۱۹۵۲ به عنوان سناتور ایالت کانتیکت انتخاب شده بود، به خدمات و فعالیت های اجتماعی و سیاست علاقمند بود. او دو بار در مقام نماینده تگزاس در کنگره خدمت کرد و دو بار برای راه یافتن به سنا تلاش کرد که با شکست روبرو شد.

جورج هربرت واکر بوش سپس در چندین شغل مهم خدمت کرد: سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، رییس کمیته ملی جمهوریخواهان، سفیر ایالات متحده در جمهوری خلق چین و رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا.

در سال ۱۹۸۰ بوش برای بدست آوردن نامزدی مقام ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه تلاش کرد و شکست خورد. سپس رونالد ریگان او را به عنوان نامزد انتخاباتی خود انتخاب کرد. در مقام معاون ریاست جمهوری، بوش در مسائل داخلی کشور مسئولیت هایی را به عهده داشت از جمله مسوولیتهای بوش در آن زمان کاهش مقررات دست و پاگیر دولت مرکزی و برنامه های مبارزه با مواد مخدر بود.

جورج هربرت واکر بوش به کشور های بسیاری سفر کرد و در سال ۱۹۸۸ نامزدی حزب جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را بدست آورد.

بوش با همراهی دن کوئیل سناتور ایالت ایندیانا که او را برای معاونت خود در نظر گرفته بود، مایکل دوکاکس فرماندار ماسا چوست را در انتخابات ریاست جمهوری شکست داد.

زمانیکه جورج هربت واکر بوش بعنوان چهل و یکمین رییس جمهوری آمریکا انتخاب شد، جمعیت کشور ۲۴۸ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۳۰۱ نفر بود.

دوران ریاست جمهوری

جورج هربرت واکر بوش، در زمان ریاست جمهوری خود با تغییرات عمده ای در جهان روبرو شد. جنگ سرد پس از ۴۰ سال پایان یافت، امپراتوری کمونیسم سقوط کرد و دیوار برلن فرو ریخت. اتحاد جماهیر شوروی از بین رفت و میخاییل گورباچف رهبر اصلاح طلب آن کشورکه همواره مورد حمایت بوش بود استعفا داد.

در حالی که بوش از دموکراسی دفاع می کرد بر اتخاذ سیاست خارجی محتاطانه در قبال گروه کشورهای تازه تاکید می کرد.

در سایر زمینه های سیاست خارجی، رئيس جمهوری بوش نیروهای آمریکایی را به پاناما اعزام کرد تا رژیم فاسد ژنرال مانوئل نوریگا را که امنیت کانال پاناما و زندگی آمریکاییان را در آن ناحیه به خطر انداخته بود سرنگون کنند. ژنرال نوریگا به آمریکا آورده شد تا به اتهام دست داشتن در تجارت مواد مخدر تحت محاکمه قرار گیرد.

بزرگترین آزمون جورج هربرت واکر بوش، حمله صدام حسین رییس جمهوری عراق به کویت و تهدید به حمله به عربستان سعودی بود.

پرزیدنت بوش با تعهد به آزاد سازی کویت توانست پشتیبانی سازمان ملل متحد، ملت آمریکا و کنگره را بدست آورد و ۴۲۵ هزار سرباز آمریکایی را به کویت اعزام کرد. ۱۱۷ هزار نفر از نیروهای ائتلاف نیز به سربازان آمریکایی پیوستند. پس از هفته ها بمباران و صد ساعت جنگ زمینی، ارتش یک میلیون نفره عراق شکست خورد.

برغم محبوبیت بی سابقه او که از پیروزی های نظامی و سیاسی ناشی می شد، بوش نتوانست با نارضایتی در داخل کشور مقابله کند. این نارضایتی ها از اقتصاد متزلزل، افزایش خشونت های شهری و کسری بودجه ریشه می گرفت.

درانتخابات سال ۱۹۹۲ جورج هربرت واکر بوش از ویلیام کلینتون دموکرات شکست خورد.

XS
SM
MD
LG