لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۵۶

رونالد ریگان


رونالد و نانسی ريگان سوار بر قايقی در سال ۱۹۶۴.
رونالد و نانسی ريگان سوار بر قايقی در سال ۱۹۶۴.

رونالد ریگان، بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ میلادی ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت.

این دوران همزمان با ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷خورشیدی است.

رونالد ریگان، چهلمین رییس جمهوری آمریکا

هدف رونالد ریگان توانمند کردن ملت آمریکا و کاهش وابستگی آنان به دولت بود. ریگان در پایان دوره ریاست جمهوری خود شاهد آن بود که شعار انتخاباتی او در سال ۱۹۸۰ مبنی بر اعاده پیشرفت و رشد کشور و در نتیجه بازگرداندن روحیه خوش بینی به ملت، به واقعیت مبدل شده است.

پیش از ریاست جمهوری

رونالد ویلسون ریگان در ششم فوریه سال ۱۹۱۱ در تمپیکو در ایالت ایلینوی بدنیا آمد. مادر و پدر او نل و جان ریگان بودند.

رونالد دبیرستان را در شهر دیکسون به پایان رساند و سپس در کالج اورکا به تحصیل در رشته اقتصاد و جامعه شناسی پرداخت. او نه تنها در تیم فوتبال این کالج بازی میکرد بلکه در صحنه تئاتر آن نیز نقش آفرین بود.

پس از فارغ التحصیل شدن شغل گویندگی ورزشی یک ایستگاه رادیویی را پذیرفت و سرانجام در سال ۱۹۳۷ به هالیوود راه یافت و در طی دو دهه در ۵۳ فیلم ظاهر شد.

رونالد ریگان از همسر اولش جین وایمن که او نیز بازيگر سينما بود دو فرزند به نام های مورین و مایکل داشت. مورین در سال ۲۰۰۱ درگذشت.

در سال ۱۹۵۲ ریگان با نانسی دیویس که او نیز ستاره سینما بود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های پاتریشیا آن و رونالد پرسکات بود.

ریگان مدتی ریاست اتحادیه هنرپیشه های سینما را برعهده داشت و مدتی نیز بعنوان میزبان برنامه های تلویزیونی به نقاط مختلف کشور سفر کرد و در آن زمان بود که سخنگوی جبهه محافظه کاران شد.

در سال ۱۹۶۶، رونالد ریگان با اختلاف یک میلیون رای به فرمانداری کالیفرنیا دست یافت و بار دیگر در سال ۱۹۷۰ این مقام را از آن خود کرد.

دوران ریاست جمهوری

رونالد ریگان در سال ۱۹۸۰ برای احراز مقام ریاست جمهوری از طرف حزب جمهوریخواه نامزد شد و جورج بوش را که در گذشته نماینده تگزاس در کنگره و سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود به عنوان معاون خود انتخاب کرد.

رای دهندگان که از تورم و بحران یک ساله گروگان گیری دیپلمات های آمریکایی در تهران آشفته بودند پیروزی این نامزد حزب جمهوریخواه را برای ورود به کاخ سفید تضمین کردند.

ریگان با ۴۹۸ رای الکتورال در مقابل ۴۹ رای، جیمی کارتر رییس جمهوری وقت را شکست داد و در انتخابات پیروز شد.

در آن زمان جمعیت ایالات متحده آمریکا ۲۲۶ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۱۹۹ نفر بود.

در بیستم ماه ژانویه سال ۱۹۸۱ رونالد ریگان کار خود را آغاز کرد. ۶۹ روز بعد مورد سوء قصد قرار گرفت و خوشبختانه از آن جان سالم بدر برد و بزودی کار خود را از سر گرفت.
شوخ طبعی و شخصیت شاد او در این رویداد خطرناک بر محبوبیت وی افزود.

رونالد ریگان با مهارت خاص خود قوانینی را برای جلوگیری از تورم، افزایش فرصتهای شغلی، رشد اقتصادی و توانمندی دفاع ملی در کنگره به تصویب رساند.

او در طول ریاست جمهوری خود هزینه دولت و مالیات را کاهش داد و با وجود این که هزینه توانمندی نیرو های دفاع ملی، سبب کسر بودجه در کشور شد، حاضرنشد مالیات را افزایش دهد.

بازگشت اعتماد به نفس ملی موجب شد ریگان و بوش در سال ۱۹۸۴ با اختلاف رای الکتورال بی سابقه ای برای بار دوم انتخاب شوند و والتر ماندل و جرالدین فرارو رقبای دموکرات خود را شکست دهند.

در سال ۱۹۸۶ رونالد ریگان سبب تصویب قانونی شد که بسیاری از معافیت های مالیاتی را از میان می برد و بسیاری از افراد کم در آمد را از پرداخت مالیات معاف می کرد.

در طی زمامداری رونالد ریگان ملت آمریکا از یک دوره طولانی مسالمت آمیز و رونق اقتصادی و بدور از رکود و کسادی بهره مند شدند.

اساس سیاست خارجی رونالد ریگان، صلح از طریق توانمندی کشور بود. در طی دو دوره ریاست جمهوری، ریگان بودجه دفاع ملی را ۳۵ در صد افزایش داد ولی در همین حال تلاش کرد که رابطه کشور را با اتحاد جماهیر شوروی بهبود بخشد.

رونالد ریگان برای از میان بردن و عدم استفاده از موشک های میان برد اتمی در آینده، با میخاییل گورباچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی پیشین به گفتگو نشست. او علیه تروریسم اعلام جنگ کرد و بدنبال حمله تروریستی به یک کلوپ شبانه در برلن غربی که شواهد نشان داد لیبی در آن دست داشت بمب افکن های آمریکایی را به آن کشور آفریقایی فرستاد.

در طی جنگ ایران و عراق با اعزام کشتی های نیروی دریایی برای پاسداری از خلیج فارس، ادامه صدور جریان نفت را میسر ساخت. با تدوين آنچه که «دکترین ریگان» خوانده شد، قیام های ضد کمونیستی در آمریکای مرکزی، آسیا و آفریقا را حمایت میکرد.

در سالهای ریاست جمهوری ریگان و بر اساس سیاست دولت او تامین صلح از طریق توانمندی میسر شد.

چهلمين رئيس جمهوری آمريکا در سالهای واپسین زندگی به بیماری آلزایمر مبتلا شد و سرانجام در پنجم ماه ژوئن سال ۲۰۰۴ در ایالت کالیفرنیا درگذشت.

XS
SM
MD
LG