لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۲۴

سولانا: احتمال نتیجه‌بخش بودن مذاکرات آلماتی کم است


خاوير سولانا، مسئول پیشین سياست خارجی اتحاديه اروپا، می‌گوید که به نظر او مسائل پیرامون انتخابات ایران و وضعیت سوریه باعث می‌شود مذاکرات پیش روی هسته‌ای با ایران فعلاً بی‌نتیجه بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سولانا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مذاکره‌کننده اصلی غرب با ایران در زمینه مناقشه هسته‌ای بود همچنین این‌ گونه اظهارنظر کرده‌ است که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، «از ظرفیت لازم برای مذاکره برخوردار نیست».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که قرار است دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و پنج قدرت جهانی روزهای جمعه و شنبه، ۱۶ و ۱۷ فروردین، در آلماتی قزاقستان برگزار شود و سعید جلیلی نیز در این مذاکرات حضور خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، ۱۲ فروردین، نوشت که خاویر سولانا در جریان میزگردی در واشنگتن با اشاره به انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران که حدود دو ماه و نیم دیگر برگزار می‌شود گفت که تا زمان برگزاری این انتخابات توجه سران ایران بیشتر معطوف به آن خواهد بود و موضوع مذاکره هسته‌ای در حاشیه قرار خواهد داشت.

وی افزود که تا زمانی که این انتخابات برگزار نشده «بسیار مشکل خواهد بود [در زمینه هسته‌ای] کاری از پیش ببریم.»

مذاکره‌کننده پیشین غرب با ایران در ادامه با اشاره به سعید جلیلی گفت که «به نظر من او ظرفیت انجام مذاکره را ندارد».

آقای سولانا با اشاره به این‌ که در ایران تصمیم نهایی در امور هسته‌ای با رهبر است گفت که «سعید جلیلی تنها خبر می‌دهد که چه چیزهایی دریافت کرده و از نرمش لازم برای انجام مذاکرات واقعی برخوردار نیست».

خاویر سولانا در ادامه اظهارات خود همچنین افزود: «دومین مشکل بزرگی که داریم مسئله سوریه است. فکر نمی‌کنم بدون حل مسئله سوریه بتوان با تهران کاری از پیش برد.»

روز سه‌شنبه گری سیمور که تا هفته‌های اخیر مشاور کاخ سفید و هماهنگ‌کننده امور مربوط به منع گسترش سلاح‌های اتمی و تسلیحات کشتار جمعی در دولت اوباما بود نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه نظر مشابهی را ابراز کرد.

وی گفت که سرنگونی احتمالی رژیم بشار اسد در سوریه باعث انزوای بیشتر حکومت ایران در منطقه خواهد شد و این امر ممکن است راه را برای دست‌یابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای باز کند.

هم خاویر سولانا و هم گری سیمور در اظهارات خود تأکید کردند که در حال حاضر منافع ایران و منافع غرب ایجاب می‌کند که گفت‌وگوهای هسته‌ای ادامه یابد، حتی اگر هر بار تنها توافقی که صورت می‌گیرد مربوط به زمان و مکان دور بعدی مذاکرات باشد.

این دو کارشناس اما هشدار دادند که ادامه طولانی‌مدت مذاکرات ممکن است باعث شود ایران با افزودن بر تعداد سانتریفیوژهای خود آمادگی ساخت بمب اتم را پیدا کند؛ به گفته سولانا و سیمور، احتمال دارد جمهوری اسلامی «در حدود دو سال» به این سطح از آمادگی برسد.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ در نشست پيشين آلماتی که روزهای هشتم و نهم اسفند برگزار شد پيشنهادهايی را در زمينه کاهش برخی از تحريم‌ها همزمان با برنامه شش ماهه‌ای برای اعتمادسازی توسط ايران ارائه کردند.قرار شدکه اين پيشنهادها در نشست‌های بعدی بررسی شود.

[رادیو فردا]
XS
SM
MD
LG