لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۳۳

حمله داعش به قصد نابودی آثار تاریخی نمرود در عراق


حمله داعش به قصد نابودی آثار تاریخی نمرود در عراق
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:01:46 0:00

پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در اقدامی دیگر برای نابودی میراث فرهنگی عراق، شهر باستانی نمرود در استان نینوا را تخریب کردند.

حمله به نمرود یک هفته پس از انتشار تصاویر ویدئویی داعش رخ می‌دهد که تخریب آثار باستانی در موزه شهر موصل را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی در شهر موصل، داعش که میراث قبل از اسلام را «بت پرستی» می‌داند، شهر نمرود در ساحل رود دجله را تخریب کرده است.

نمرود، در ۳۰ کیلومتری شهر موصل، حدود سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد ساخته شد. چهار قرن پس از آن، پایتخت امپراتوری آشور شد. آشوریان بزرگترین امپراتوری آن دوره بود که مصر، ترکیه و ایران امروز را در بر می‌گرفت.

باستان‌شاسان، تخریب میراث فرهنگی عراق را به اقدام طالبان در تخریب تندیس‌های بودا در بامیان افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی مقایسه می‌کنند. با این حال، گفته می‌شود پیکارجویان داعش نه تنها به آثار باستانی، بلکه به اماکن مقدس مسلمانان هجوم برده‌اند.

در همین حال، عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله علی سیستانی از مراجع برجسته شیعه در عراق، در سخنانی در مراسم نماز جمعه، حمله گروه داعش به آثار باستانی کشور را محکوم کرد و گفت «داعش بسیاری از آثار باستانی در موزه موصل و برخی دیگر از آثار باستانی در استان نینوا را تخریب کرده است. این اقدامات، بار دیگر وحشیگری و تضاد این گروه با مردم عراق را نشان می‌دهد.»

گروه افراطی موسم به دولت اسلامی، در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی (اوایل تابستان گذشته)، مقبره یونس پیامبر در شهر موصل را تخریب کرد.

XS
SM
MD
LG