لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۱۲

وزیر خارجه بریتانیا: موضع اروپا درباره توافق هسته‌ای مستقل از کنگره است


دیدار وزرای خارجه ایران و بریتانیا در تهران، یکم شهریور ۹۴
دیدار وزرای خارجه ایران و بریتانیا در تهران، یکم شهریور ۹۴

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به بررسی توافق هسته ای ایران و قدرت‌های جهانی در کنگره آمریکا و احتمال رد آن در کنگره، موضع بریتانیا و اروپا را درباره این توافقنامه، مستقل از آمریکا عنوان کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا که برای ملاقات با مقامات ایران و بازگشایی سفارت بریتانیا، به تهران رفته است، روز یکشنبه در کنفرانس خبری که به همراه وزیر امور خارجه ایران برگزار شد، گفت: "پس از توافق بر سر برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در وین، بحث‌هایی در آمریکا شکل گرفت، همان طور که در ایران و اروپا هم شکل گرفت. در اروپا از برجام استقبال شد و افکار عمومی از آن حمایت کرد."

وزیر خارجه بریتانیا با بیان اینکه در بریتانیا از برجام استقبال شد و مورد تایید قرار گرفت، گفت که امیدوار است کنگره آمریکا نیز به آن رای مثبت دهد. هر چند آقای هاموند تاکید کرد که موضع بریتانیا و کشورهای اروپایی مستقل از کنگره آمریکاست.

آقای هاموند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا پس از حدود ۴ سال، توسعه روابط دو کشور را نیازمند سپری شدن زمان و اجرای کامل برجام از سوی ایران دانست. وزیر خارجه بریتانیا گفت: "بعد توافق بر سربرجام به این سمت می‌رویم که به مرور روابط اقتصادی را توسعه بدهیم و با گذر زمان، هنگامی که برجام هم به درستی اجرا شد می‌توانیم به سمت روابط بهتر و بهتر برویم."

محمد جواد ظریف هم در این کنفرانس خبری، در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت رابطه با آمریکا پس از بهبود روابط ایران با اروپا، رابطه ایران و ایالات متحده را متفاوت از اروپا دانست که بهبود آن و رفع بی‌اعتمادی بسیار میان دو کشور به مسائل بسیاری بستگی دارد.

وزیر امور خارجه ایران درباره رابطه ایران با همسایگان حاشیه خلیج فارس و موضوع بحران‌های منطقه‌ای نیز گفت که ایران خواهان روابط دوستانه با تمامی همسایگان خود و کشورهای منطقه است و او این موضوع را در سفرهای متعدد خود بیان کرده است. آقای ظریف گفت که ایران با همسایگان خود رابطه برد – برد می‌خواهد.

وزیر خارجه بریتانیا که با یک هیئت اقتصادی و سیاسی برای سفری دو روزه به تهران رفته است، روز یکشنبه یکم تیر ماه سفارت بریتانیا در تهران را بازگشایی کرد. آقای هاموند همچنین با وزرای خارجه و نفت و همچنین رئیس بانک مرکزی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

گفته می شود که بخشی از دارایی های مسدود شده ایران که با اجرای توافق هسته ای آزاد می شود مربوط به بدهی شرکت های نفتی بریتانیایی است.

روابط ایران و بریتانیا پس از حمله گروههای تندرو به سفارت بریتانیا در تهران و اشغال و آسیب رساندن به اموال آن به شدت تیره شد. با روی کار آمدن حسن روحانی و تلاش ایران برای رفع پرونده هسته ای خود، مقامات دو کشور با یکدیگر دیدار کرده و روابط خود را بهبود دادند.

XS
SM
MD
LG