لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۴۸

هاموند: تحریم ها علیه ایران از بهار آینده ممکن است کاهش یابد


هاموند: تحریم ها علیه ایران از بهار آینده ممکن است کاهش یابد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا پس از بازگشایی سفارت این کشور در تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد.

حسن روحانی در این دیدار که صبح روز دوشنبه برگزار شد، از "ذهنیت‌های تاریخی" مردم ایران نسبت به "دخالت‌های بیگانگان" گفت: "اگرچه قضاوت‌های تاریخی یک ملت را نمی‌توان در مدت زمانی کوتاه به سرعت تغییر داد اما در عین حال معتقدیم که نباید در گذشته‌های تاریخی هم باقی ماند، باید با نگاه به آینده حرکت خود را تنظیم کنیم."

رئیس‌جمهوری ایران توافق هسته‌ای را مقدمه‌ای برای ایجاد حرکت بهتر در روابط دانست و تاکید کرد که ایران این توافق را به عنوان "آ‎غاز حرکت برای ایجاد شرایطی بهتر در روابط بین‌الملل و منطقه" می داند.

آقای روحانی همچنین تهدید به وجود گزینه نظامی و یا بازگشت تحریم‌ها را سخنانی "طنزآلود و شعارها و شوخی‌های نابجایی" توصیف کرد که به روند اعتمادسازی، آسیب می‌رساند.

او تعامل انگلیس و ایران را برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و مشارکت دوکشور برای حل مسائل و موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای را ضروری دانست و گفت: "در شرایط فعلی مسوولان دو کشور وظیفه بزرگ‌تری بر دوش دارند تا روابط فی‌مابین را بر مبنای اعتماد متقابل بازسازی و به سطح قابل قبولی برسانند."

افشین شاهی، استاد روابط بین الملل دانشگاه بردفورد بریتانیا
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و لندن را یک اقدام "نمادین مهم" دانست که باعث ایجاد گفت‌وگوهای موثر و اعتمادساز میان دو کشور بوده و فرصتی برای درک بهتر دو کشور از مواضع یکدیگر به وجود خواهد آورد.

آقای هاموند از آمادگی کشورش برای ارتقای روابط دیپلماتیک با ایران از سطح کاردار به سفیر خبر داد و گفت: " اطمینان می‌دهم که دولت انگلیس نسبت به انجام تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند خواهد بود و به دنبال گسترش مناسبات همه جانبه با ایران است."

فیلیپ هاموند در سفر دو روزه خود که اولین سفر وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران است، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کرده است.

آغاز رفع تحریم‌ها در بهار آینده

حضور وزیر امور خارجه بریتانیا در تهران و بازگشایی سفارت این کشور با استقبال رسانه‌های بین‌المللی مواجه شده است. آقای هاموند در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرد که انتظار دارد ایران و آمریکا توافق هسته‌ای به دست آمده را تا ماه اکتبر نهایی کنند.

به اعتقاد او بهار سال آینده می‌تواند موعد شروع برداشته شدن تحریم‌های ایران باشد و از آن پس سرمایه‌گذاری‌ها نیز می‌تواند آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو بی‌بی‌سی نیز از وزیر امور خارجه بریتانیا درباره موضع خصمانه ایران نسبت به اسرائیل پرسید. آقای هاموند در پاسخ توضیح داد که تهران را باید بر اساس رفتارهایش قضاوت کرد و نه حرف‌هایش. او همچنین با اشاره به تغییر مواضع دولت حسن روحانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد از موضع "نسبتا متفاوت" ایران در قبال اسرائیل سخن گفت.

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین تاکید کرد که نقش و اهمیت ایران در منطقه بزرگتر از آن است که در "انزوا" قرار بگیرد.

حواشی بازگشایی سفارت

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران با حواشی ریز و درشتی نیز همراه بوده است. از جمله جمع کوچکی که از سوی رسانه‌های اصولگرا "دانشجو" خوانده می‌شدند عصر روز یکشنبه مقابل سفارت تجمع کرده و علیه انگلیس شعار دادند.

به گفته سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا "تعداد معدودی از معترضین به دنبال ایجاد جوی ناآرام بودند که با پبشگیری و مداخله به موقع پلیس پایتخت شرایط به نحوه مطلوب خاتمه یافت". این مقام انتظامی عنوان کرده که "چند نفر از افرادی سرخود که به هیچ صراطی مستقیم نبودند به کلانتری ارجاع و سپس آزاد شدند".

عکس‌هایی از شعارنویسی بر روی دیوارهای سفارت بریتانیا در تهران نیز خبرساز شده و به ویژه عکسی از ملکه بریتانیا که بر بالای آن به فارسی نوشته شده: "مرگ بر انگلیس" مورد توجه قرار گرفته است. این شعارنویسی‌ها در جریان حمله به سفارت بریتانیا در پاییز سال ۱۳۹۰ صورت گرفته است. گفته می‌شود که برای ترمیم خرابی‌ها مستلزم هزینه بسیار بالایی بوده که از سوی دولت بریتانیا تقبل شده است.

XS
SM
MD
LG