لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۲۰

در نشست هادسون مطرح شد: قاسم سلیمانی برنده اصلی توافق اتمی است


چرا قاسم سلیمانی می خندد؟
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00

مؤسسه هادسون در شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده میزبان نشستی درباره توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود. سخنرانان این نشست، توافق با ایران را باعث رشد تروریسم در جهان خواندند و قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را برنده اصلی این توافق دانستند.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در عراق، لبنان و سوریه حضوری فعال دارد، موضوع اصلی نشست روز جمعه در مؤسسه هادسون بود.

سخنرانان این نشست بر نقش عمده سلیمانی در حمایت از گروه شبه نظامی حزب الله لبنان، شبه نظامیان شیعه درعراق و حمایت از دولت بشار اسد در سوریه تاکید کردند، و گفتند او از عاملان اصلی کشته و زخمی شدن سربازان آمریکایی در عراق از زمان سقوط صدام حسین تاکنون بوده است.

در ماه‌های اخیر تصاویری از او در کنار نیروهای شبه نظامی شیعه عراق که با نیروهای گروه سنی افراطی داعش می‌جنگند منتشر شده است و چندی پیش هم خبر سفر او به روسیه منتشر شد. هر چند مقام‌های ایرانی و روس این سفر را تکذیب کردند.

نام قاسم سلیمانی از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست تحریم‌های بین المللی قرار گرفت و بخشی از اين تحريم، ممنوعيت سفر او به ديگر کشورها است.

گرچه در بخشی از توافق جامع هسته‌ای ۲۳ تیر ماه میان ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۵+۱ آمده است که تحریم‌های برخی مقام‌های سیاسی، نظامی و قضایی ایران لغو می‌شود، اما مشخص نیست که آیا قاسم سلیمانی یکی از این افراد خواهد بود یا خیر.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود نام قاسم سلیمانی از فهرست تحریم‌ها حذف نمی‌شود و نام فردی که با عنوان قاسم سلیمانی در ضمیمه توافق وین آمده است، مربوط به رئیس یک شرکت معدن اورانیوم است و ظاهرا تشابه اسمی باعث سوء تفاهم شده است.

  • 16x9 Image

    کوروش صحتی

    عمده گزارشهای او در مورد مسائل سیاسی داخلی ایران، حقوق بشر و جنبش های اجتماعی است.

XS
SM
MD
LG