لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۳۴

یک سناتور دیگر از توافق اتمی ایران حمایت کرد


جف مرکلی، وسط تصویر
جف مرکلی، وسط تصویر

جف مرکلی، سناتور دموکرات از ایالت اوریگان به جمع سناتورهایی پیوست که حمایت خود را از توافق جامع اتمی قدرت های جهانی با ایران اعلام کرده اند. به گزارش آسوشیتدپرس جف مرکلی، سی و یکمین سناتوری است که روز یکشنبه اعلام کرد از این توافق حمایت می کند.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دست کم به آراء ۳۴ سناتور نیاز دارد تا اطمینان یابد وتوی مصوبه رد توافق اتمی در کنگره، به قوت خود باقی می ماند. باراک اوباما گفته است اگر کنگره طرح رد توافق اتمی را تصویب کند، او آن را وتو خواهد کرد. در صورتی که تعداد حامیان توافق اتمی در سنای آمریکا به ۳۴ نفر نرسد، کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان می تواند وتوی رئیس جمهوری را رد کند.

جمهوریخواهان در کنگره یک صدا مخالفت خود را با توافق اتمی با ایران اعلام کرده اند. در صورتی که تعداد حامیان توافق در سنا به ۴۱ نفر برسد، ممکن است طرح رد توافق اتمی در سنا حتی به رای نیز گذاشته نشود و در آن صورت نیازی به وتوی آقای اوباما نخواهد بود.

کنگره آمریکا قرار است اواسط ماه سپتامبر، حدود دو هفته دیگر، در مورد توافق اتمی ایران رای گیری کند. آگهی های گسترده تلویزیونی و اینترنتی از قانونگذران می خواهد به این توافق رای منفی بدهند. آگهی هایی نیز در حمایت از توافق منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG