لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۶

ده ها سرباز ارتش در سوریه کشته شده اند


استان ادلب، تانک نیروهای دولتی به دست انقلابیون ویران شده است.
استان ادلب، تانک نیروهای دولتی به دست انقلابیون ویران شده است.
روز دوشنبه با انتشار اخبار مبنی بر به بن بست رسیدن دیپلماسی در حل بحران سوریه، درگیری ها در این کشور ادامه یافت و گروه های حقوق بشری از کشته شدن ده ها نفر در تازه ترین درگیری ها میان نیروهای دولتی و انقلابیون خبر دادند.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است از کشته شدن بیش از ۷۵ سرباز دولتی طی چند روز گذشته خبرداده که با تشدید حملات انقلابیون علیه ایستگاه های بازرسی دولتی جان باخته اند. نه رسانه های دولتی سوریه و نه منابع مستقل خبری هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

درگیریهای تازه شامگاه یکشنبه در استان ادلب آغاز شد و تا روز دوشنبه طول کشید که طی آن دست کم دو تن از انقلابیون مخالف اسد کشته شدند. شورای ملی اپوزیسیون سوریه گفت نیروهای دولتی با استفاده از خمپاره تانک و آتش توپخانه به انقلابیون پاسخ می دهند.

همزمان با ادامه حملات دوجانبه، نشست اتحادیه اروپا که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در آن حضور داشت، نتوانست بر سر چگونگی حل بحران ۱۵ ماهه سوریه به توافق برسد.

هرمان ون رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در نشست سن پترزبورگ گفت رهبر روسیه و ۲۷ کشور اتحادیه اروپا «ارزیابی های متفاوتی» از اوضاع سوریه دارند.

ون رومپوی در نشست خبری مشترک با پوتین گفت هر دو طرف باید برای توقف خشونت های سوریه و ایجاد روند انتقال سیاسی در این کشور همکاری کنند.

روسیه و غرب بر سر این که کدام طرف درگیری در سوریه باید برای پایان خشونت همکاری بیشتری بکند، اختلاف دارند. روسیه می گوید بشار اسد و انقلابیون مخالف او وظایف برابر در توقف جنگ دارند و کشورهای غربی معتقدند که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه موظف است که در ابتدای امر سرکوب خشونت بار علیه مخالفان را متوقف کند.

مسکو همچنین درخواست غرب برای کناره گیری اسد را رد می کند و می گویند تصمیم گیری درباره آینده سیاسی سوریه باید از طریق روش های صحل آمیز وبه دست مردم این کشور صورت گیرد.

ون رومپوی می گوید روسیه و اتحادیه اروپا می گویند طرح کوفی عنان، نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد درمورد سوریه، بهترین راه حل برای پرهیز از جنگ داخلی در سوریه و یافتن راه حل صلح آمیز است.

اما در عین حال کشورهای قدرتمند غربی اذعان می کنند که طرح عنان، با درگیری نیروهای دولتی و انقلابیون سوریه نادیده گرفته شده است. طبق این طرح قرار بود که از اول آوریل طرفین آتش بس برقرار کنند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز شنبه به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت تمرکز دیپلماسی بین المللی در سوریه بیشتر بر انتقال سیاسی است تا مذاکره با دولت بشار اسد.

خانم کلینتون پیش از دیدار از ارمنستان در روز دوشنبه، گفت «رفتن اسد نباید پیش شرط حل درگیری باشد» بلکه باید «نتیجه آن باشد.»
XS
SM
MD
LG