لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۵۳

نمایش فیلم مستند دانشجویان قاهره درباره یهودیان باقی مانده در مصر


نمایش فیلمی از دانشجویان قاهره درباره یهودیان باقی مانده در مصر
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00

به تازگی فیلم مستندی در قاهره به نمایش درآمده است که نگاهی دارد به زندگی یهودیان در مصر.

این فیلم که "نوه کوهن" نام دارد، پروژه مشترک ۱۵ دانشجوی رشته رسانه‌ها در دانشگاه قاهره است و نگاهی دارد به دشواری‌های زندگی اقلیت یهودی در کشور مسلمان مصر بعد از انقلاب؛ اقلیتی که زمانی نه چندان دور زندگی آرام و رو به پیشرفتی داشتند.

سید الحریری یکی از دست اندرکاران تهیه این فیلم می‌گوید: فیلم نوه کوهن که پروژه نهایی ما است، مستندی است راجع به زندگی یهودیان مصر و نحوه خروج آنها از کشور؛ این که به اجبار کشور را ترک کردند یا داوطلبانه. داستان فیلم درباره یک دانشجوی رشته رسانه است - که نقش آن را من بازی می‌کنم- و باید یک تحقیق دانشگاهی درباره یهودیان مصر انجام می‌دهد یا با یک فرد یهودی مصاحبه کند.

یهودیان مصر در سال‌های اخیر برای حفظ دین و فرهنگ خود به سختی تلاش می‌کنند، چون جمعیت آنها که در دهه ۱۹۵۰ میلادی در حدود ۸۰ هزار نفر بود، الان کمتر از صد نفر است.

تأسیس کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و اولین جنگ اسرائیل با همسایگان عرب خود، عامل اصلی فرار یهودیان از مصر بود. در زمان جنگ سوئز در سال ۱۹۵۶ و بعد از آن هم، عده زیادی یهودیان مصر که خود را هدف حمله مسلمانان می دیدند، از آن کشور گریختند.

سید الحریری می‌گوید: "بزرگترین چالش ما این بود که راجع به یهودیان فیلم می‌ساختیم. همین که در خیابان از مردم بپرسید ببخشید، معبد یهودیان کجاست؟ خودش یک مشکل بزرگ است؛ چون فکر می‌کنند یا خل شده‌ای یا اسرائیلی هستی. اما با وجود برخوردهایی که با یهودیان توسط مردم صورت گرفته است، نکات امیدوارکننده‌ای هم بود؛ وقتی ما در محله کلیمی‌ها بودیم، مردم برخورد خوبی با ما داشتند."

در عین حال، برای نورهان الماصری، دانشجوی فلسطینی در دانشگاه قاهره، این پروژه بسیار جالب و جذاب بود. او می‌گوید: "ساخت فیلم یک سال طول کشید. پروژه فارغ التحصیلی ما بود که با آن در بخش رسانه‌ها دوم شدیم. اول می‌خواستیم راجع به اقلیت‌ها فیلم بسازیم، ولی بعد روی کار درباره یهودیان تمرکز کردیم. من خیلی به این پروژه علاقمند بودم."

اما خالد جمال، استادیار دانشگاه قاهره که سرپرستی پروژه ساخت این فیلم را برعهده داشت می‌گوید که کج فهمی مردم درباره این فیلم او را شگفت زده کرد: "موقع اکران فیلم در یکی از محل‌های نمایش، نقد و نظرهای عجیبی شنیدم، مثلاً این که "بی طرفی با اسرائیل را رعایت کنید". تعجب آور بود؛ چون هیچ جای فیلم حرفی از اسرائیل نیست. صحبت از یهودیان است. باید با کی بی‌طرف باشیم؟ "

سال ۲۰۱۳ هم یک مستند تاریخی با عنوان "یهودیان مصر" اجازه اکران در آن کشور را گرفت، ولی ابراز نگرانی یکی از نهادهای امنیتی مصر باعث تأخیر در اکران آن شد.

XS
SM
MD
LG