لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۵۱

اتحادیه اروپا خواستار جلسه فوری برای مقابله با بحران مهاجرت شد


اتحادیه اروپا خواستار جلسه فوری برای مقابله با بحران مهاجرت شد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00

وزیران کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار تشکیل جلسه ویژه وزیران کشور و دادگستری اتحادیه اروپا طی دو هفته آینده شدند تا با بحران رو به افزایش مهاجرت در قاره اروپا مقابله کنند.

وزیران اروپایی روز یکشنبه در بیانیه ای گفتند که آنها می خواهند گام های موثری برای حل بحران مهاجرت پیدا کنند.

مقدونیه اوایل ماه جاری میلادی به خاطر عبور غیرقانونی روزانه حدود ۳ هزار مهاجر از مرز یونان به این کشور، اعلام وضعیت اضطراری کرد. مهاجران می خواهند خود را به کشورهای غرب اروپا برسانند.

در مقدونیه، حدود ۵۰۰ مهاجر در روز یکشنبه سوار قطاری شدند که آنها را از شهر جنوبی گفلیا به یک منطقه مرزی در جنوب این کشور می رساند که هم مرز صربستان است. این قطار هر روز دوبار این مسیر را طی می کند و مهاجران سعی می کنند در مرحله بعد وارد صربستان شوند.

مهاجران سعی می کنند سوار یک اتوبوس در یونان شوند
مهاجران سعی می کنند سوار یک اتوبوس در یونان شوند

از صربستان، مهاجران به مسیر خود در منطقه بالکان به سمت غرب اروپا ادامه می دهند و وارد مجارستان می شوند. اما مجارستان روز شنبه اعلام کرد که اولین مرحله گذاشتن سیم های خاردار را در مرز با صربستان تکمیل کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که سیم های خاردار که ۱۷۵ کیلومتر از مرز را پوشش می دهد، تاکنون نتوانسته مانع ورود آوارگان به مجارستان شود.

مجارستان مهاجران را ملزم کرده است که پیش از ورود به کمپ های موقت، انگشت نگاری شوند. این امر باعث نگرانی برخی از پناهجویان شده است. به گفته مارک ککسی، فعال گروه "همبستگی با مهاجر" مهاجران به خوبی می دانند که اگر در مجارستان انگشت نگاری شوند، آنگاه از نظر حقوقی این امکان برای هر کشور در غرب اروپا وجود دارد که مهاجران را به مجارستان پس بفرستند.

پلیس مجارستان در حال بازدید از سیم های خاردار مرزی
پلیس مجارستان در حال بازدید از سیم های خاردار مرزی

مجارستان برای مهاجران به یک گذرگاه سخت برای ورود به کشورهای غرب اروپا تبدیل شده است، چرا که حتی در زمانی که کشورهای ثروتمندتر غرب اروپا اعلام کرده اند حاضرند هزاران نفر از پناهجویان را بپذیرند، مجارستان آنها را نگه می دارد.

نخست وزیر دست راستی مجارستان، ویکوت اوربان گفته است او به پناهجویان سختگیری خواهد کرد چرا که به گفته او، مهاجران تهدیدی برای برای امنیت، رفاه و هویت اروپا هستند.

حمید نوذری، مسئول کانون پناهندگان سیاسی ایرات در برلین
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:04:09 0:00

در همین حال، روز شنبه پلیس اتریش سه کودک را که به خاطر تشنگی تا دم مرگ رفته بودند، از یک ون پر از آوارگان سوری و جنوب آسیایی (۲۶ نفر) از نزدیکی مرز آلمان بیرون آورد.

اروپا با بزرگترین بحران انسانی از زمان جنگ جهانی دوم روبرو است. در همین حال ۵ نفر که در مرگ ۷۱ مهاجر در یک کامیون در اتریش متهم شناخته شده اند، از سوی دادگاهی در اتریش دستور داده شد تا نگه داشته شوند.

XS
SM
MD
LG