لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۷

جیمی کارتر: آینده دست خداست


جیمی کارتر رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌گوید آزمایش‌ها نشان می‌دهد پس از عمل جراحی برای برداشتن غده سرطانی از کبدش، به ملانوما که نوعی سرطان پوست است مبتلا است و سلول‌های سرطانی از کبد به مغزش راه یافته‌اند.

کارتر در شهر آتلانتا به خبرنگاران گفت: "ابتدا فکر کردم فقط در کبد است و در جراحی کاملا برداشته شده، به همین دلیل آسوده خاطر شدم."

اما آنطور که کارتر می‌گوید نگاه مثبتش کمی بعد در همان روز وقتی جواب آزمایش‌ها تومورهای مغزش را نشان داد، تغییر کرد. او گفت: "به این فکر کردم که فقط چند هفته وقت دارم، ولی به شکلی عجیب راحت بودم. زندگی خوبی داشتم، هزاران دوست دارم... به همین دلیل آسوده خاطر بودم، خیلی بیشتر از همسرم."

گمانه‌زنی‌های جهانی

از ۱۲ اوت، وقتی که کارتر برای اولین بار از مبارزه‌اش با سرطان خبر داد اخبار و گمانه‌زنی‌های زیادی در رسانه‌های جهان درباره بیماری او مطرح شد.

رازلین کارتر که ۶۹ سال است با جیمی کارتر ازدواج کرده روز پنجشنبه هنگامی که رئیس جمهوری سابق از وضع سلامتی‌اش اطلاع‌رسانی می‌کرد در ردیف نخست نشسته بود.

جیمی کارتر، سی‌ونهمین رئیس جمهوری آمریکا پرتودرمانی را آغاز کرده است.

مورخان می‌گویند اقدام کارتر در اعلام رسمی وضع سلامت‌اش در بین دیگر روسای جمهوری سابق امری نادر است.

Carter Speaks to VOA about book, guinea worm
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:48 0:00

سابقه خانوادگی

پدر، برادر، و دو خواهر جیمی کارتر با سرطان از دنیا رفته‌اند. مادر او نیز به سرطات مبتلا شد. کارتر در تازه‌ترین کتابش "زندگی پربار" می‌گوید درباره مبارزه اعضای خانواده‌اش با سرطان گفته است. او به تازگی و درست یک هفته قبل از آن که برای برداشتن تومور سرطانی از کبدش زیر جراحی برود، تور سراسری برای معرفی کتابش را تکمیل کرد.

بسیاری از اعضای نزدیک خانواده او به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بودند.

پرزیدنت کارتر می‌گوید بعد از آن که سفر در چارچوب نظارت بر انتخابات مرکز کارتر به گویان را در ماه مه نیمه‌کاره رها کرد درباره غده کبدش مطلع شد. او جراحی کبد را به پس از تکمیل تور معرفی کتابش موکول کرده بود.

کارتر در زمان معرفی کتابش، در گفت‌وگو با صدای آمریکا از زندگی طولانی خود و دلایلش برای نوشتن کتاب گفت: "تلاش کردم در کتاب آنچه را که قبلا نگفته‌ام بگویم. مثلا از این که یک بار کم مانده بود در یک زیردریایی کشته شوم. همینطور از درس‌هایی که آموخته‌ام که بعضی بسیار منفی بودند و بعضی دیگر بسیار مثبت."

بدون پشیمانی

کارتر به خبرنگاران گفت زندگی کامل و تمام عیار و بدون پشیمانی و حسرت را در دوران پس از ریاست جمهوری سپری کرده اما چهار سال اقامت در کاخ سفید داستان دیگری است: "ای کاش یک هلیکوپتر دیگر را برای نجات گروگان‌ها اعزام کرده بودم." دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر با ماجرای گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران و ماموریت ناکام نظامی آمریکا برای نجات آنان از ایران گره خورده است.

کارتر گفت: "گمان می‌کنم می‌توانستم یک بار دیگر در انتخابات برنده شوم. اما بین چهار سال دیگر ریاست جمهوری و تاسیس بنیاد کارتر، دومی را انتخاب کردم."

جیمی کارتر امیدوار است که درمان به طول عمرش کمک کند. او زمانی به سرطان مبتلا شده که مرکز کارتر چندین پروژه بزرگ را در نقاط مختلف جهان در دست اقدام دارد از جمله آمادگی برای یک ماموریت نظارت بر انتخابات در میانمار، و تلاش جهانی برای ریشه‌کنی بیماری کرم گینه که در حال حاضر کمتر از ده مورد اغلب در چاد و سودان جنوبی وجود دارد.

امید به آینده

برنامه درمانی جیمی کارتر احتمالا مانع حضور و مشارکت او در برنامه‌های پیش روی مرکز کارتر می‌شود اما او امید دارد. او گفت: "امید به بهترین ببندید، و آنچه که پیش می‌آید را قبول کنید. گمان می‌‌کنم من هم مثل هر انسان دیگری در جهان خوش‌بخت بوده‌ام."

جیمی کارتر روز پنجشنبه در جریان شرح بیماری اش گفت : "آینده دست خداست."

جیمی کارتر قرار است اولین جلسه پرتودرمانی را روز پنجشنبه آغاز کند. او می‌گوید قصد ندارد جلسه تدریس در کلاس روز یکشنبه در کلیسای شهر محل زندگی‌اش را لغو کند.

XS
SM
MD
LG