لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۱۰

تقویم ایرانی به گاهشمار گوگل پیوست


از این به بعد می توانید قرارهای کاری و شخصی و وعده های دکتر و دندانپزشکی را در تقویم ایرانی که روی حساب کابری گوگل خود نصب می کنید، علامت بزنید، زیرا گوگل تقویم ایرانی را در برنامه تقویمی خود در کنار تقویم بین المللی میلادی (گرگورین) مورد حمایت قرار داده است.

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که از خدمات گوگل به فارسی استفاده می کنید، حتما می دانید که مدتی است بسیاری از خدمات آن تاریخ ها را به هجری شمسی نمایش می دهند. خدماتی مثل جستجوی گوگل، جی میل، و بلاگر.

گوگل روز دوشنبه ۲۷ ژانویه اعلام کرد که به اصلی ترین درخواست کاربران فارسی زبانش جواب داده و از این به بعد می توان تاریخ خورشیدی و میلادی را کنار هم دید.

رویا سلیمانی، دستیار ارشد روابط عمومی در گوگل، در همین زمینه به پرسش های وبسایت صدای آمریکا پاسخ می دهد.

چرا گوگل تصمیم گرفت تقویم ایرانی را هم در بخش گاهشماری خود بگنجاند؟

قابلیت استفاده از تقویم ایرانی یکی از موارد مورد نیاز مردم ساکن ایران و افغانستان و همچنین ایرانیانی که در سراسر جهان زندگی می کنند است. ما در بخش تقویم گوگل، تقویم هجری قمری که عمدتا در کشورهای اسلامی کاربرد رسمی دارد، و تقویم چینی - که در چین و تایوان رسمی است- را هم داریم. البته تقویم میلادی را به عنوان پیش فرض در کنار تمامی این تقویم ها قرار داده ایم.

این تقویم چه کاربردی می تواند داشته باشد؟

این که آدم این توانایی را در اختیار داشته باشد که به تقویم خودش و به زبان خودش برای کارها و وقتش برنامه ریزی کند، ابزار بسیار مهم و مفیدی است.

چه کسانی روی اجرای این ایده کار کردند؟

روزبه پورنادر، مهندس ایرانی و دیوید یانگ مالو، که هر دو در تیم مهندسی بین‌المللی‌سازی گوگل هستند، لزوم افزودن تقویم ایرانی را احساس کردند و پس از آن کار برای اجرای این ایده را ضمن همکاری با تیم زبان فارسی در گوگل، و همچنین تیم گاهشماری گوگل، عملی ساختند.

برای راه‌اندازی تقویم شمسی، به بخش «تنظیمات» بروید، و در زبانهٔ «کلی»، در مقابل «تقویم غیرمیلادی»، «تقویم هجری شمسی» را انتخاب کنید.

XS
SM
MD
LG