لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۰۰

عضو شورای نگهبان به روحانی: اختیار ابطال انتخابات را داریم


سخنان اخیر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که شورای نگهبان تنها نقش نظارتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد با واکنش منفی اصولگرایان و مقامات نظامی مواجه شده است.

دامنه واکنش‌ها به نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی منحصر نماند و یک عضو شورای نگهبان نیز به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد.

سیامک ره‌پیک، معاون اجرایی شورای نگهبان و عضو حقوقدان این شورا تاکید کرد که "تأیید یا رد صلاحیت‌ها" در اختیار شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت است: " این‌ها برداشت از قانون نیست و عین عبارات قانونی است که شورای نگهبان نظارت می‌کند و در این نظارتش اختیار دارد که تأیید یا رد کند، البته براساس مستندات و قانون اقدام می‌کند و پیش از این هم همین‌طور عمل شده و در آینده نیز همین‌گونه عمل خواهد شد."

ره‌پیک نظارت شورای نگهبان را "موثر" نامید و عنوان کرد که طبق "اختیارات قانونی" این شورا می‌تواند حتی نسبت به ابطال کل انتخابات تصمیم بگیرد.

حسن روحانی روز چهارشنبه گفته بود: "شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم."

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک روز بعد به سخنان روحانی واکنش نشان داد و بدون نام بردن از او خواستار سنجیده‌تر سخن گفتن مقاماتی شد که از مسیر شورای نگهبان و " با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند".

محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد دهقان عضو هیات رئیسه و احمد توکلی نماینده تهران در مجلس از دیگر معترضان به گفته‌های حسن روحانی بودند.

دخالت شورای نگهبان در انتخابات و تعیین مصادیق سیاسی برای رد و یا تأیید صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس و ریاست‌جمهوری یکی از موارد مورد اعتراض در سال‌های گذشته بوده است. در انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری سال ۸۸ نیز طرفداری آشکار برخی اعضای شورای نگهبان از محمود احمدی‌نژاد اعتراضات فراوانی را برانگیخته بود.

XS
SM
MD
LG