لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۴۹

تاکید وزارت دفاع ایران بر "حفظ دستاوردهای موشکی"


وزارت دفاع ایران با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که دستاوردهای موشکی ایران تعلیق و یا متوقف نخواهد شد.

در این بیانیه که به مناسبت ۳۱ مرداد ماه، "روز صنعت دفاعی" منتشر شده، آمده است: "دستاوردهای صنعت دفاعی کشور در حوزه‌های موشکی که امروز به‌عنوان یکی از نمادهای اقتدار و تولید ملی در نظام مقدس اسلامی قرار گرفته است و نظام سلطه و استکبار به‌ویژه شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی را برابر عظمت خود مقهور و هراسناک ساخته است، این پیام را می‌دهد که قابلیت‌ها و مزیت‌های بومی کشور انکارپذیر و تداوم مسیر بالندگی و شتاب در تقویت ظرفیت‌های دفاع مطمئن و پیروزمند از انقلاب و میهن اسلامی تعلیق و یا متوقف نخواهد شد."

وزارت دفاع در بیانیه خود به "تدوین دکترین دفاعی هوشمندانه که براساس اصول و مبانی دینی و انقلابی" اشاره کرده و قابلیت‌های دفاعی کشور را در "وضعیت ممتاز و اطمینان بخشی" توصیف کرده است.

همچنین عنوان شده که به رغم "تهدید، تحریم و تهاجم جبهه متحد دشمنان انقلاب و نظام اسلامی" دستاوردهای صنعت دفاعی ایران در حوزه‌های مختلف "بزرگ و تحسین برانگیز" بوده و "عزت، اقتدار و عظمت ایران اسلامی" را در دنیا فراگیر کرده است.

ستادکل نیروهای مسلح نیز به مناسبت این روز بیانیه‌ای صادر کرده و ارتقای ظرفیت‌های دفاعی ایران را "یکی از جدی‌ترین مطالبات راهبردی" رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

بنابراعلام این ستاد، تمرکز روی افزایش توان دفاعی ایران در شرایطی که "سردمداران نظام سلطه و جبهه معاندین انقلاب و نظام اسلامی به رغم ناتوانی از مصاف با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همچنان از گزینه‌های روی میز با تاکید بر گزینه نظامی سخن می‌گویند" در دستور کار قرار دارد.

همچنین روز سه‌شنبه حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در یک نشست خبری عنوان کرد که سازمان هوافضای وزارت دفاع بر روی انواع موشک‌های بالستیک متمرکز شده است تا در برابر جنگ الکترونیک و هدف قرار گرفتن، مصون باشند.

وزیر دفاع ایران گفت که "روسیه با درک توانایی‌های بالقوه ایران، با طراحی و ساخت مشترک جنگنده‌ها با ایران موافقت کرده" و ایران در زمینه تولید جت جنگنده با هیچ کشوری به جز روسیه همکاری نخواهد کرد.

برنامه موشکی ایران یکی از جدی ترین موضوع‌های محل اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بود. با این که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که به دنبال توافق هسته‌ای صادر شد، برنامه موشکی ایران همچنان در تحریم خواهد بود، اما مقامات ایرانی توضیح داده‌اند که این ممنوعیت مانعی جدی مقابل برنامه‌های دفاعی جمهوری اسلامی نیست.

اما طیفی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این توضیحات قانع نشده‌اند و از جمله جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و از درخواست‌کنندگان برگزاری مانور موشکی گفته است: "نیروهای مسلح با انجام یک رزمایش موشکی، مرهمی بر شنیدن این همه تهدید آمریکایی‌ها بگذارند." این درخواست‌ها تاکنون با پاسخ منفی مقامات نظامی ایران مواجه شده است.

شماری از قانونگذاران کنگره آمریکا که سرگرم بررسی توافق جامع اتمی ایران هستند، در این راستا از برنامه موشکی ایران و تاثیر لغو تحریم ها بر آن ابراز نگرانی شدید کرده اند.

XS
SM
MD
LG