لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۲۲

دبیر انجمن خودروسازان: کمپین بی‌اثر بود؛ خودرو باز هم گران‌تر می‌شود


تنها یک روز پس از آن که وزیر صنعت، تحریم‌کنندگان خرید خودروی داخلی را خائن و "ضد انقلاب" نامید، دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد که ظرف دو هفته آینده قیمت خودرو باز هم افزایش پیدا خواهد کرد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کاهش شدید تقاضا به دنبال راه‌اندازی کمپین تحریم خودروی نوی تولید داخل را رد کرد و گفت: "این که مردم خودرو نمی‌خرند دروغ محض است و خبرنگارانی که شک دارند می‌توانند به مراکز تحویل خودرو دو شرکت بزرگ خودروساز مراجعه کنند و تقاضای موجود را از نزدیک ببینند."

اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران مورد توجه مخاطبان وبسایت صدای آمریکا نیز قرار گرفت که عموما حاوی اعتراض و انتقاد بود. از جمله احمد، به موضوع حق انتخاب شهروندان ایرانی اشاره کرد و این که چرا آنها مجبورند خودرویی را که در خارج از کشور ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بخرند. نقی یگانه هم معتقد بود که خریداران از سر ناچاری و چون پول خرید خودروی باکیفیت خارجی ندارند، به خودروی ایرانی رو می‌آورند.

امین، کاربر دیگری است که پیشنهاد داده تا دولت یک فرصت سه ساله را برای خودروسازان ایرانی درنظر بگیرد تا خود را برای رقابت با خودروسازهای خارجی و افزایش کیفیت تولیدات آماده کنند. مسعود هم در مجموعه انتقاداتش این نکته را مطرح کرده که تولید ملی زمانی ارزشمند است که نزدیک به تکنولوژی روز دنیا باشد و پیشرفت معنادار در تولیدات دیده شود. همچنین فواد، خطاب به وزیر صنعت نوشته است: هزینه و کیفیت را منطقی و متعادل کنید تا مردم از تولید داخلی استفاده کنند.

انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل منحصر به این نظرات نیست و سال‌هاست که به شیوه‌های مختلف از سوی شهروندان ایرانی ابراز می‌شود. برخی معتقدند که افزایش گرایش به خودروهای خارجی با وجود هزینه سنگین گمرکی تنها از روی تجمل‌گرایی نیست و طیفی از خریداران ترجیح می‌دهند با پرداخت مبلغی بالاتر، خودرویی با کیفیت‌تر در اختیار داشته باشند. اما برای طبقه متوسط شهری چه گزینه‎‌های انتخابی وجود دارد؟ خریدارانی که در سال‌های گذشته به بزرگ‌ترین مشتری محصولاتی مانند پراید تبدیل شده‌اند.

سرنوشت پیکان در انتظار پراید؟

زمانی پیکان پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار ایران بود که با وجود همه ایرادات و انتقادات نزدیک به چهار دهه عمر کرد و در نهایت در سال ۸۴ خط تولید آن متوقف شد. پس از آن، سایپا توانست بازار خودروی ارزان را متعلق به خود کند و تلاش‌های ایران خودرو برای تولید محصولی مشابه به موفقیت نرسید. اما در طول این سال‌ها هم چندین بار شنیده شده که عمر پراید به پایان خواهد رسید و خط تولید آن متوقف خواهد شد.

در آخرین دست از این اظهارنظرها رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا در مرداد ماه امسال اعلام کرد که میزان تولید پراید تا پایان سال کاهش خواهد یافت و خودروهای "ساینا" و "تیبا" جایگزین پراید می‌شوند.

اما بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو به این موضوع با تردید نگاه می‌کنند و معتقدند که تولید پراید از سوی سایپا و نیز پژو۴۰۵ از سوی ایران خودرو ادامه پیدا خواهد کرد.

بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به وبسایت خبرآنلاین گفته است: "یک نوع برخورد این است که خودروسازان فقط بروند یک خودرو دیگر را جایگزین و با تغییراتی تولید کنند و این‌خودرو هم ۲۰ سال تولید شود. یک برخورد دیگر هم این است که بخواهند تغییراتی در سیستم تولید خودرو بدهند و یک کار نهادی انجام دهند."

او تغییر سطحی دادن به روند تولید خودرو و جانشین کردن خودروهای مشابه را کارساز ندانسته و توضیح داده است: "ما باید فکر کنیم چه اتفاقی افتاده که ۲۰ سال است داریم پراید تولید می‌کنیم."

تحقیق و تفحص از خودروهای چینی

ارزانی عاملی تعیین کننده برای بسیاری از خریداران است اما کارشناسان خودرو هشدار می‌دهند که این موضوع نباید به تنها خواست شهروندان ایرانی تبدیل شود چرا که زمینه‌ساز حضور هرچه بیشتر خودروهای چینی در بازار ایران خواهد بود.

حتی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از سودهای نجومی و غیرشفاف واردکنندگان خودروهای چینی در سال‌های اخیر خبر داده است. به گفته سید شریف حسینی مجلس درباره "واردات خودروهای چینی بی‌کیفیت و کسب سودهای کلان و غیرمتعارف در این راه توسط برخی افراد خاص"، بررسی و تحقیق و تفحص انجام خواهد داد تا موضوع شفاف شود.

از سوی دیگر ایسنا گزارش داده که محمد جعفری، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از "عملکرد نامطلوب و تخلفاتی همچون گران‌فروشی، عدم تحویل به‌موقع خودروهای فروخته شده و نبود قطعات یدکی در خدمات پس از فروش" توسط "واردکننده خودروهای چینی و کره‌ای" انتقاد کرده است. به گفقته او گران‌فروشی در برخی برندهای خودروهای وارداتی "محرز" است.

XS
SM
MD
LG