لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۵۸

اختلاف نظر پیرامون محکومیت آزمایش موشکی ایران


خبرگزاری رویترز گزارش داده است چین و روسیه از محکومیت آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ممانعت به عمل آوردند.

این خبرگزاری به نقل از فرستاده ویژه استرالیا در سازمان ملل متحد گزارش داده است کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد در این مورد که آیا آزمایش های موشکی سال گذشته ایران ناقص تحریم های سازمان ملل متحد علیه این کشور بوده است یا خیر، اختلاف نظر دارند.

تعدادی از فرستادگان ویژه کشورهای غربی به شرط افشا نشدن نامشان به رویترز گفته اند اختلاف نظر موجود بین کشورهای عضو شورای امنیت احتمال افزایش تحریم های سازمان ملل متحد علیه تهران را به طور جدی کمتر کرده است.

بنا به گفته دیپلمات ها، در حالی که گروه کارشناسان ویژه امور تحریم های ایران، اقدام تهران را معادل نقض محدودیت های اعمال شده از سوی سازمان ملل متحد خوانده اند اما روسیه با حمایت چین آزمایش موشکی ایران را ناقض تحریم های سازمان ملل متحد نخواند.

اشاره دیپلمات های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به پرتاب موشک شهاب در مانور نظامی «پیامبر اعظم ٧» در ژوییه سال ٢٠١٢ (یک سال پیش) است.

اختلاف نظر و شکاف دیدگاه اعضای کمیته تحریم های ایران از چالش های پیش روی قدرت های غربی حکایت می کند. چالش هایی که به هدف متقاعد کردن چین و روسیه برای پیوستن به سایر اعضا و اعمال فشار بیشتر بر تهران برای توقف برنامه اتمی و فعالیت های موشکی این کشور ایجاد شده اند.

ایران ضمن رد اتهامات ایالات متحده و قدرت های اروپایی در مورد توسعه توانایی های آن کشور برای ساخت سلاح اتمی، تحریم های سازمان ملل متحد را غیرقانونی خوانده و از سرنهادن به آن ها خودداری کرده است.

دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شراط افشا نشدن نامشان به رویترز گفته اند تا زمانی که کمیته تحریم اختلاف نظر داشته باشد افزودن اسامی افراد و یا نهادها و شرکت های ایرانی مرتبط با آزمایش های موشکی به فهرست تحریم ها دشوار خواهد بود.

گری کوئینلان، سفیر استرالیا در سازمان ملل متحد و رئیس کمیته تحریم های ایران به شورای امنیت گفت: «تعدادی از اعضای کمیته دیدگاه هایی را مطرح کردند ...که پرتاب موشک نقض آشکار (تحریم های سازمان ملل متحد) بوده است و بنابراین همه کشورهای عضو این شورا باید تلاش های خود را برای اعمال تحریم های شدیدتر بر فعالیت های مربوط به موشک بالستیک ایران دو برابر افزایش دهند.»

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش سه ماهه این دیپلمات استرالیایی به شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشته است «بعضی از اعضای این کمیته دیدگاه متفاوتی دارند».

اعضای کمیته تحریم های ایران اعلام کردند که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این مانورهای نظامی و پرتاب موشک ها را انجام داده است.

بنا به گفته دیپلمات ها، هیات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با رد این ایده که آزمایش موشکی ایران نقض تحریم های سازمان ملل متحد بوده است، از هیاتهای کشورهای دیگر خواسته تا «از نتیجه گیری شتابزده ای که بر بنیان واقعیت استوار نیست، اجتناب کنند».

هیات چینی نیز ضمن تصریح وضع پکن اعلام کرد:«ما با اعمال تحریم های جدید و یا به کارگیری فشار بیشتر بر ایران موافق نیستیم».

رزماری دیکارلو، سفیر ایالات متحده در این شورا به خبرنگاران گفت: «ما از این که کمیته (تحریم های ایران) موفق نشد یک واقعیت آشکار را بیان کند، دلسرد شده ایم».

او یادآوری کرده است هیچ نکته مبهمی در مورد ممنوعیت آزمایش موشکی و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران وجود ندارد و بیشتر اعضای این شورا در این زمینه با ما همفکر هستند.

در گزارش رئیس کمیته تحریم های ایران نیز به تحریم تسلیحاتی و نقض قطعنامه سازمان ملل متحد علیه این کشور اشاره شده است.

دیپلمات های شورای امنیت به رویترز گفته اند روسیه و چین دیگر اعضای کمیته هستند که اقدام تهران را نقض قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد ممنوعیت صادرات سلاح از سوی ایران قلمداد نمی کنند.
XS
SM
MD
LG