لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۲۸

واسطه خرید دکل نفتی گم شده: پول دلالی به جیب دیگران رفت


واسطه خرید دکل نفتی گم شده: پول دلالی من هم به جیب دیگران رفت
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00

واسطه خرید دکل نفتی گمشده ایران اتهامات مطرح شده علیه خود در گم شدن این دکل را رد کرد .

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره دکل نفتی گمشده ایران نوشت که ۴ سال پس از پرداخت ۸۷ میلیون دلار از سوی ایران برای خرید یک دکل نفتی که هیچ‌گاه به این کشور تحویل داده نشد، دلال این قرارداد می‌گوید که در قضیه عدم تحویل این دکل بی تقصیر است.

رضا مصطفوی طباطبایی، که از سوی یکی از مقام‌های پیشین ایران و برخی رسانه‌ها به سرقت بخشی از پول خرید دکل متهم شده، در گفت و‌گو با خبرگزاری رویترز توضیحاتی در این زمینه ارائه داده است.

آقای طباطبایی، دلال مشهور نفتی که هم اکنون ساکن دوبی است به رویترز گفته که هنوز به طور رسمی اتهامی به او وارد نشده است، گرچه خانواده‌اش در ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند و دهها میلیون دلار اموالش نیز مسدود شده است.

در ماه‌های گذشته موضوع گم شدن دکل نفتی موضوع داغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران بوده است .

در آبان ماه سال ۱۳۹۳ ، چهارده تن از نمایندگان مجلس ایران بنا بر اسنادی که به دست آنها رسیده بود، در نامه‌ای به موضوع گم شدن یک دکل حفاری نفتی که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خریداری شده بود، اشاره کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران خواسته است این موضوع را بررسی کند.

دستگاه قضایی و وزیر نفت ایران هم از پی گیری این موضوع خبر داده اند.
براساس گزارش رویترز، حرف‌های طباطبایی که صحت آنها به ‌طور کامل قابل تایید نیست، راه‌های پیچیده دور زدن تحریم‌ها توسط ایران، پیش از رسیدن به توافق هسته‌ای اخیر ایران و غرب را مشخص می‌کند.

به گفته این واسطه نفتی و رسانه‌های ایران، در سال ۱۳۹۰ اجاره دکل حفاری نفت توسط ایران به دلیل تحریم‌ها دشوار شد بنابراین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران برای خرید یک دکل نفتی سراغ طباطبایی رفت.

آقای طباطبایی به رویترز گفت که یک دکل نفتی متعلق به یک شرکت رومانیایی را خریداری کرده و سپس به دلیل تحریمها ناچار شده است این قرار‌داد را از طریق یک شرکت بازرگانی ثبت شده در ترکیه انجام دهد. شرکت رومانیایی این اظهارات را تکذیب کرده است.

آقای طباطبایی می‌گوید قرار بود به عنوان واسطه سه میلیون دلار دریافت کنم، اما بخش عمده پول به جیب افرادی که در آن زمان در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی بودند رفت که در این قرار‌داد نقشی نداشتند.

مراد شیرانی، مشاور وقت شرکت تاسیسات دریایی در روزهای گذشته در راستای تحقیقات قضایی درباره فساد احتمالی پیرامون این قرار‌داد بازداشت شده است.

برخی رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند که این دکل نفتی گمشده هم‌اکنون در مکزیک فعال است.

XS
SM
MD
LG