لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۳۲

ظریف: لغو تحریم‌ها زمینه توسعه روابط تهران و مسکو را فراهم می‌کند


ظریف: لغو تحریم‌ها زمینه توسعه روابط تهران و مسکو را فراهم می‌کند
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو ابراز امیدواری کرد توافق هسته ای با ایران راه را برای همکاری های بیشتر و عمیق‌تر ایران و روسیه در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هموار کند. آنان همچنین تاکید کردند که دو کشور موضع مشترکی در قبال سوریه دارند و از آن حمایت می‌کنند.

حفظ موضع مشترک در قبال سوریه

ایران و روسیه می‌گویند گروه‌های سوریه باید درباره آینده بشار اسد تصمیم بگیرند. مسکو گفته است که به عنوان بخشی از توافق صلح، اسد نباید بدون مذاکره قبلی تصمیم به کناره‌گیری بگیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از لاوروف گفت: «اگر برخی از شرکای ما معتقدند که ما با کناره‌گیری اسد از مقامش در پایان دوران گذار موافقیم، باید بگویم که این موضعگیری برای روسیه غیرقابل قبول است.»

رضا تقی زاده، تحلیلگر مسایل ایران
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:32 0:00

وزیر خارجه ایران نیز نظر همتای روسی‌اش را تایید کرد و گفت سرنوشت اسد تنها در مذاکرات میان نمایندگان دولتش و رقبای آنان تعیین می‌شود و کشورهای خارجی «باید فقط این روند را تسهیل کنند.»

روسیه مایل است که میزبان دور دیگری از مذاکرات میان گروه‌های اپوزیسیون روسیه باشد.

سامانه موشکی اس -۳۰۰

تهران و مسکو ابراز امیدواری کردند که پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، مناسبات نظامی و اقتصادی دو طرف افزایش یابد.

رسانه‌های روس می‌گویند تحویل سامانه پدافند موشکی اس -۳۰۰ روسیه به ایران، از جمله موارد مذاکرات دو طرف بود.

کرملین در ماه آوریل گفته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با امضای حکمی منع فروش سامانه اس-۳۰۰ به ایران را که از سال ۲۰۱۰ برقرار شده بود پایان داد. تصمیم روسیه به عدم فروش و تحویل این سامانه به ایران با لابی آمریکا و اسرائیل صورت گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری فارس آقای ظریف در پایان این سفر یک روزه‌ به مسکو گفت: «روابط ایران و روسیه در سطح خوبی قرار دارد و با برداشته شدن تحریم‌ها، زمینه برای توسعه بیش از پیش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی فراهم خواهد شد.»

ظریف همچنین گفت: «ایران و روسیه قادر خواهند بود با تعامل و همکاری با یکدیگر به حل مشکلات منطقه‌ای کمک کنند، زیرا دو کشور دارای دیدگاه‌های مشترک می‌باشند.»

سرگئی لاورف نیز گفت حل مساله هسته‌ای ایران فرصت‌های جدیدی برای گسترش روابط دو کشور به وجود خواهد آورد: «امروز در پرتو توافق بین روسای جمهوری دو کشور و توافقی که برای مساله هسته‌ای ایران شده است‌، تمامی امکانات برای ارتقای روابط بین دو کشور به سطح جدید و عالی‌تر به وجود آمده است.»

در بیانیه روز یکشنبه ی وزارت خارجه روسیه محورهای مهم گفتگوی وزرای خارجه روسیه و ایران، گسترش همکاری‌های متقابل در همه زمینه‌ها ، مسائل منطقه‌ای و حل بحران سوریه اعلام شده بود.

سفر قاسم سلیمانی به روسیه

لاوروف گزارش‌های اخیر مبنی بر سفر سردار قاسم سلیمانی به مسکو به عنوان موردی از نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را شایعه خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ظریف نیز در همین زمینه گفت «مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر اظهارات تبلیغاتی زیادی کرده‌اند که با طی مراحل کنونی در کنگره آمریکا در این کشور جنبه داخلی پیدا کرده است.»
او گفت امیدوار است که این نوع «شایعه پراکنی‌ها» در آینده کمتر شود.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی از سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس به روسیه خبر داده بود. او از سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است و امکان سفر به کشورهای دیگر را ندارد.

بنا به گزارش‌ها روابط اقتصادی ایران و روسیه از چهار میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار در سال جاری رسیده است.

توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران، تحرکات دیپلماتیک دو کشور با هدف حل بحران در سوریه را به دنبال داشته است. آقای ظریف در مسکو گفت روسیه و ایران موضع مشترکی در قبال سوریه دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس ایران به دعوت روسیه به زودی ناوگروهی به بندر آستاراخان اعزام می‌کند. به گفته مقام‌های نظامی ایران، ناوشکن ساخت ایران موسوم به دماوند، در این ناوگروه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG